Eskişehir’de Bir Ziyaret Fenomeni Olarak Evsim Baba Etrafında Oluşan İnan ve Uygulamalar Üzerine

223 Eskişehir’de Bir Ziyaret Fenomeni Olarak Evsim Baba Etrafında Oluşan İnan ve Uygulamalar Üzerine Gelenek, Görenek ve İnançlar Yörükkırka halkı bir hafta dağda konaklar. Bunun için önceden yiyecek-içecek, kurban/ adak hazırlıkları yapılır; traktör, kamyon, kamyonet gibi araçlarla gelinir. Aileler burada çadır ku- rarlar ya da büyük araçların kasalarını (kamyon, kamyonet, traktör vb.) konaklama için kullanırlar. Cuma günü hep beraber yürüyerek ya da traktörlerle Evsim Baba ve Ersin Baba’yı ziyarete çıkar- lar. Dede veya imam, yağmur duası yapar. Onların bulunmadığı zaman rehber bu görevi üstlenir. Özellikle hastası veya adağı olanlar (askerlik, çocuk, iş gibi) ziyarete özen gösterir ve yatırların bulunduğu dağın eteğinde kurulan konaklama yerlerinde bir hafta kalırlar. Yatırlardan aşağı yani bu konaklama yerlerine inildiğinde adağı/kurbanı (koyun, horoz vs.) olanlar getirir, kurbanlar du- alanır ve kesilir. Kurban etleri dağda ziyarette bulunan aile sayısına göre taksim edilir ve dağıtılır, helallik alınır. Yemekler pişirilir. Gelen tüm misafirler birbirini ziyaret eder, sohbetler yapılır, ye- mekler yenir. Zâkirlerin eşliğinde de semahlar dönülür. Ziyaretlerin sonunda aileler dağdan iner. Fotoğraf 3 Evsim Baba ziyaretinde tavaf ve Fotoğraf 4 Evsim Baba’nın başucundaki öpme dilek parası deliğe taş bırakma Ziyaretlerle ilgili çok güçlü bir inanış ve buna bağlı olarak yaşanan memorat ve hatıralar vardır. Bu nedenle halk, büyük bir saygıyla ziyaretini yapar ve adağını yerine getirir. Bir aile çocuk sahibi olmak için Evsim Baba’ya kurban adar. Çocuk olduktan sonra kurban kesilmemiştir. Anne- nin rüyasına girer. Bir Evsim Baba ziyareti sırasında o çocuk kaybolur ve üç gün bulunamaz. Aile hemen Çamlıca Köyü’nden bir kurban getirir ve keser. Kurban kesildikten sonra müjdeci gelir ve çocuğun bulunduğu haberini verir (KK. 4, Koç 2014: 143). Evsim Baba’nın Seyyid Battal Gazi’ye ve bu civardaki diğer evliyalara yardımcı olduğu- na inanılır. Seyitgazi’de Akçakaya Köyü’ndeki çilehanenin aşağısında Çamlıca Köyü´nün altında bulunan kayalar da Evsim Baba’yla ilişkilendirilir. Rivayete göre; Seyitgazi’deki taşın üzerindeki izin Evsim Baba’ya ait olduğuna inanılır. Akçakaya Köyü´ndeki çilehanede yatan zat ile Evsim Baba erlik yarışına girişirler. Çilehanenin altında bulunan kayayı burada yatan zat, Türkmen Da- ğı’ndaki Evsim Baba’ya atar. Evsim Baba da kayayı yakalayıp ona atarmış. Karşılıklı böyle birkaç atıştan sonra Evsim Baba’nın fırlattığı kaya çilehanenin altına düşer. Köy halkı tarafından bu kayanın Evsim Baba’nın attığı kaya olduğuna inanılır. Evsim Baba’nın erlik göstermek için Seyyid Battal Gazi’deki kayaya bastığı oradan zıplayarak Çamlıca’nın altındaki kayaya bastığı oradan da zıplayarak şu an bulunduğu Türkmen Dağı’na sıçradığına inanılır (KK.2, KK.3; Koç, 2016: 206-208).

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTgx