Geçmişten Günümüze Türk Dili ve Edebiyatı Tasnifi İçinde Türk Halk Edebiyatı’nın Yeri

230 Prof. Dr. Abdurrahman GÜZEL T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı sahasını daha geniş düşünmek ve değerlendirmek durumundayız. Bu edebiyat, bu ad ile anılamaz. Ancak ‘ Dini-tasavvufi Türk Edebiyatı’ adı ile anılmalıdır ki, o zaman her tarafı kucak- layıp Bir Köprü Edebiyatı olabilsin. c. Âşık Tarzı Türk Edebiyatı 6 Anonim Halk Edebiyatı ile en yakın ilişki içinde olan edebiyat şubesidir. Her ikisi de aynı gelenekten beslendikleri için büyük bir ortaklığa sahiptir. Âşık Tarzı Türk Edebiyatı, bir yandan gelenekten yararlanırken, diğer yandan geleneği besleme özelliğine sahiptir. Tek farkları, Âşık tarzında ürün sahibinin belli oluşu ve estetik düşüncesinin ön planda olmasıdır. Âşık tarzı, her ne kadar 16. yüzyıldan itibaren görülmeye başlayan âşıklara bağlanırsa da, bu geleneği İslam Öncesinin ozanlık dönemine kadar indirmek daha yerinde bir karar olur. Yani bugünkü âşıklarımızın, geçmişteki Ozanlarımızın torunları olduklarını kabul etmemiz gerekir. 4. 1914’te Türk Dili ve Edebiyatı Tasnifi İçinde YER ALMASI GEREKEN Bilim Dalları Bilindiği gibi,1914’te yapılan ‘ Türk Dili ve Edebiyatı Tasnifi’nde, günümüze göre aşağıda belirlenen bilim dalları yerlerini almamış, bir kısmı da 1914 tasnifinde yer alan ‘Divan Edebiyatı ve Türk Halk Edebiyatı ’ bünyesindeki bilim dallarına katılmıştı. Elbette ki, bu durum yüz yılı aşan bir dönemde verimli olmuş da sayılamaz. Öyle ise, verimliliği sağlayabilmek için de, bu tasnifin günümüz ve geleceğin şartlarına uygun olarak yeniden ele alınıp geliştirilmesi ve yeniden yapı- landırılması gerekmektedir. Bu cümleden olarak günümüzde her konuda yapılan gelişmeler gibi, Türk Dili ve Ede- biyatının yeniden tasnifi konusunda yapacağımız araştırmalarımızla bu edebiyatı; yenileşme, gelişme ve geliştirme metoduyla daha da verimli bir hâle getirebileceğimiz düşüncesindeyiz. Çün- kü yapacağımız bu yeni çalışmalarla; unutulmuş, ihmal edilmiş veya bir başka disiplinin altına sıkıştırılmış olan bazı disiplinleri de yeniden gün ışığına çıkarmış olacağız. Biz bu çalışmamızda “müstakil birer Bilim Dalı ” olarak ele alınması gereken ‘ bu disiplinlerin’ önemini aşağıdaki tabloda belirlediğimiz dokuz örnek grupta ele almaya çalışacağız. Onlar da şunlardır: 1.Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı 6. Türkçenin Eğitimi-Öğretimi 2.Âşık Tarzı Türk Edebiyatı 7.Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi 3.Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı 8. Halk Bilimi 4.Dünya Edebiyatlarının Tesirinde Kalan Türk Edebiyatı 9. Türk Dil Bilimi 5. Çağdaş Türk Lehçe ve Edebiyatları (Türk Cumhuriyetleri ve Türk Toplulukları Türk Edebiyatları) Şimdi bunların neden birer ‘ Müstakil Disiplin’ olması gerektiğini kısa boyutlarıyla ele al- maya çalışalım. Şöyle ki: Birinci gurup: DİNÎ-TASAVVUFÎ TÜRK EDEBİYATI; başlangıçta Türk Halk Edebiya- 6  Âşık edebiyatı hakkında daha geniş bilgi için bak: Kitabımızın Âşık Tarzı Türk Edebiyatı Bölümü.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTc2