Genel Konular

260 Gürol PEHLİVAN T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı (Oturanların perspektifinden dekotelerin görünümü) Dekotelerin bu planlaması elbette tesadüfi bir durum değildir. Bu yerleştirme reklamcılığın en bilinen prensipleri doğrultusunda yapılmıştır. Görünürdeki anlamı ise yolcuları hatalı davra- nışlar konusunda bilgilendirmektir. Ancak yukarıda gösterdiğim gibi aslında ideolojik bir işleve de hizmet etmektedir. Bu da beni, tekrarın toplumsal işlevlerine getiriyor. Tekrar, belirsizliği ortadan kaldırır. Belirsizlik bir iletişim sorunudur. Belirsizlik, kestirile- mezlik anlamını taşır. Halbuki ideolojik mesajların “belirsiz” olması istenmez. Nitekim buna en güzel örnek “slogan”dır. Slogan, net bir ifadenin defalarca tekrarından güç olan ideolojik gücü yüksek bir iletidir. Karikatürlerdeki aynı rockçı tipin tüm vagonlarda ve sürekli olarak tekrarı, yol- cuların zihnindeki rockçı gençle ilgili belirsizliği doldurur. Tabii ki bu doldurma, yukarıda açıklama- ya çalıştığım gibi hiç de masum değildir. Aslında gündelik hayatımız içindeki tüm bu tekrarlanan “küçük!” şeyler, belirsizlikleri tamamlayıcı işleve sahiptir. Kapitalist tüketim toplumu büyük anlatı- larla değil, bu gibi küçük anlatılarla inşa edilir. Aslında geleneksel ürünler de popüler ürünlerden bu noktada farklı değildirler. Her ikisinde de verilmek istenen ideolojinin benimsetilmesinde, “tek- rar” hayati bir işleve sahiptir.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTc2