Halk Kültürünün Ve Geleneğin Tiyatro Sanatının Araçlarıyla Yeniden Üretimi Ve Geleceğe Taşınması

69 Halk Kültürünün ve Geleneğin Tiyatro Sanatının Araçlarıyla Yeniden Üretimi ve Geleceğe Taşınması Müzik, Oyun ve Eğlence (Görsel-16/Yunus Diye Göründüm) (Görsel-17/Ahmed Yesevi) Savaş Aykılıç, AHMED YESEVİ’de; çeşitli dini anlatılar sergilenir. Bunlar; Âdem ve Hav- va’nın cennetten kovulmaları, Hz. Ali’nin evlatlığı Mülcem tarafından şehit edilmesi, Hz İbrahim’in babası Azer’in yaptığı putları yıkarak insanları hak dine davet etmesi, Hz İbrahim’in inancı ne- deniyle Kral Nemrut’un hazırlattığı ateşe atılması, Hz. Musa’nın Kızıl Denizi ikiye bölmesi, Hz. Hüseyin’in Kerbela’da şehit edilmesi. Kabil’in kardeşi Habil’i öldürmesi gibi dini folklor alanında değerlendirilebilecek olaylar işlenmiştir (Görsel-17). Taner Büyükarman’ın yazdığı AHİ EVRAN’da; ahilik sistemi ve öğretileri, dönemin siyasi ve askeri gelişmeleri ışığında ele alınmıştır. Ahi Evran, oyunda boyunca, göçerlere, ahilik ahla- kını, iş yasasını, edep ve adap kurallarını içeren ahilik prensiplerini aktarırken, bu prensiplerin seyircinin zihnine yazılmasına aracılık etmekte, aynı zamanda, toplumsal uygulamalarımızdan birine karşı farkındalık oluşturmaktadır. (Görsel-18/Karacaoğlan) (Görsel-19/Pir Sultan Abdal) Dinçer Sümer, KARACAOĞLAN’da; bu halk ozanımızın yaşamını, türküleriyle birlikte ele almış (Görsel-18), Mahmut Gökgöz ise; PİR SULTAN ABDAL’ın hikâyesini, deyişleri ve koşma- ları eşliğinde yansıtmıştır (Görsel-19).

RkJQdWJsaXNoZXIy NzM2ODUz