Halk Kültürünün Ve Geleneğin Tiyatro Sanatının Araçlarıyla Yeniden Üretimi Ve Geleceğe Taşınması

70 Nuray ÇIRPICI - Şaziye DAĞYAPAN T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı 3.4. Masal ve Fıkraların kullanılması Osman Özkan ve Tamer Levent’in yazdığı MASAL KADINLAR, Erzurum yöresinde geç- mektedir (Görsel-20). Oyunda bir araya gelen Erzurumlu kadınlar, yöreye özgü, karayılan masa- lını anlatırlar. Yine oyunda, Erzurum evi, kadınların iğne oyası işleme geleneği, Erzurum’a özgü semaver ve çay kültürü ile kına gecesi geleneği gibi geleneksel kodlar sahnede canlandırılarak, geleceğe aktarıma aracılık eder. (Görsel-20/Masal Kadınlar) Cem Günen, NASREDDİN HOCA KISSADAN HİSSE adlı oyunda, oyun kişisi olarak ele aldığı, Nasreddin Hoca’ya kendi fıkralarını anlattırır ve kıssalarına yer verir. Genç oyun yazarlarından Elif Solak’ın ZÜMRÜDÜANKA adlı oyununda; en önemli kül- türel göndermelerden biri, “Hereke İpeği”dir. Oyunda, Hereke’de, bir ipek kumaş fabrikasının kurulması sürecinde yaşanan aşk hikâyesinin atmosferi, tüm sahne bir ipek ağı ile kaplanarak sağlanmaktadır. Böylece, “Hereke İpeği”, oyun aracılığı ile izleyicinin gözünde unutulmaz bir gör- sel motife dönüşerek, zihinlere işlenmektedir. Bununla birlikte, oyunda, Saten ve İtalyan ressam Camaron’un aşkları bir oyun kurgusu içinde aktarılırken, sözlü kültür geleneğimizden de fayda- lanılarak, tüm oyuna egemen olan bir metafor halinde “Zümrüdüanka Masalı” kullanılmaktadır. Ayrıca, oyun içinde geçen bir diğer geleneksel unsur da, geleneksel tiyatromuza özgü Karagöz gösterisidir. 3.5. Yöresel ağız kullanılması Cihan Öksüz ve Ferhan Şensoy’un birlikte yazdığı “AŞKIMIZIN GEMİSİ FINDIK KABU- ĞU”nda; bütünüyle, Ordu-Ünye ağzının kullanıldığı görülmektedir. Oyun, ayrıca ‘Ünye evlenme gelenekleri’ üzerine de kurulmuştur. Sinan Bayraktar’ın DEFİNENAME’sinde ise tüm oyunda, Trakya ağzı yansıtılmaktadır. 3.6. Yaşayan İnsan Hazineleri Bildirinin başında, Türk oyun yazarlığının somut olmayan kültürel miras ile birlikte yaşayan insan hazinelerini de konu alabileceği yönünde bir görüş bildirilmişti. Bu görüşü destekleyen bir örnek olarak yaşayan insan hazinesi Neşet Ertaş’ın hayat hikâyesi ve türkülerini konu alan, Şirin

RkJQdWJsaXNoZXIy NzM2ODUz