İdrisyayla Köyü Eskişehir Macın Kaynatma Şenliği Katılımcılarının Motivasyonları
410 Yrd. Doç. Dr. Betül GELENGÜL EKİMCİ Prof. Dr. Semra Günay AKTAŞ T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı (x=4,5439) ve serbest meslek çalışanlarından (x=4,7619) daha düşük olduğu bulunmuştur. Grup- lar arasındaki farklılığın etki derecesi (r=0,15) istatistiksel olarak düşük düzeydedir (r<0,20). DEĞERLENDİRME Kadın ve erkek gruplarının toplu olarak iş paylaşımı ve katılımıyla büyük kazanlarda ve açık ateşlerde, pancar bitkisinin pişirilmesiyle gerçekleşen macın kaynatma, bu işlem sırasında gerçekleştirilen etkinlikler köy halkının katkılarıyla sağlanmaktadır. Yerel kimliğe ve özgünlüğe dayalı İdrisyayla Macın Kaynatma Şenliği karşılıklı diyalogun ve toplumsal ilişkilerin geliştiril- mesinde, gelenek ve göreneklerin yaşatılarak gelecek kuşaklara aktarmasında önemli bir role sahiptir. Bu etkinlik İdrisyayla Köyü’nün, yerli ve yabancı turistler açısından daha yakından tanın- masına olanak vermektedir. Bu çalışma 2017 yılında İdrisyayla’da düzenlenen macın kaynatma şenliği motivasyon çalışmaları hakkında üç evrede bir inceleme sunmuştur. Araştırmadan elde edilen sonuçlar şu şekilde özetlenebilir: • Bu şenliğe katılım sağlayanların çoğunun ilk kez katılıyor olması dikkat çekici bir husustur. Festivalin sürdürülebilirliği kapsamında sadakat önemlidir. Katılımcıların yeni olması ise şenliğe katılımda sadakatin sağlanması için neler yapılması gerektiğinin sorgulanmasını ge- rektirmektedir. • Aile birlikteliği önemli bir motive edici faktör olarak karşımıza çıkmaktadır. Katılımcılarının çoğunun arkadaş ve aileleri ile birlikte geldiği belirlenmiştir. Ancak tur olarak katılımların da var olduğu belirlenmiştir. Bu husus sürdürülebilirlik anlamında iyi bir gösterge olarak değer- lendirilebilir. • Katılımda etkili olan araçlara baktığımızda poster, el ilanı, broşürler gibi tanıtım faaliyetleri ve sosyal medya araçlarının çok etkili olmadığı, arkadaş ve akraba tavsiyelerinin ve sözlü iletişi- min katılımda daha önemli olduğu belirlenmiştir. • Katılımcıların yakın çevreden, farklı şehirlerden gelmiş olduğu tespit edilmiştir. Bu da şenliğin yerelden bölgesele doğru bir gelişim gerçekleştirdiğini göstermektedir. • Küreselleşmenin hızla arttığı, buna bağlı olarak tek tipleşmenin yaygınlaştığı dünyamızda kentler giderek betonlaşmakta, insanlar çeşitli etkinliklere katılarak kısa süre de olsa bulun- dukları ortamdan ayrılmak istemektedir. Turistler çeşitli kültürleri tanımak, rekreatif faaliyetler- de bulunmak için etkinliklere katılmayı tercih etmektedirler. Festival katılımcılarının motivas- yonlarında kültürel deneyim, kaçış, arayış boyutlarının olması nedeniyle bu motivasyonlara vurgu yapacak şekilde tanıtımların geliştirilmesi etkili olacak, festival katılımını ve sürdürüle- bilirliği arttıracaktır. Teşekkür Anadolu Üniversitesi - Turizm Fakültesi çalışanlarından Arş. Gör. Önder YAYLA’ya, Arş. Gör Sema EKİNCEK’e ve Arş. Gör. Selin KAMA’ya katkılarından dolayı teşekkür ederiz.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzM2ODUz