Maddi Kültür
30 Elif AKSOY - Naime Didem ÖZ T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı (Elazığ), Kahramanmaraş, Gaziantep, Afyon ve Uşak illerinde de yetiştirilmiştir (Somuncu, 2004, s. 99-125). Anadolu’da değişik yörelerde çehri, sarı boya, sarı tane, altın ağacı, boyacı dikeni, cehni, cehil, çihri olarak ta adlandırılmaktadır. Cehrinin 15. ve 17. yüzyıllarda dokunmuş olan birçok Anadolu halısının sarı renklerinde boyarmadde kaynağı olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca 16. yüzyıl Osmanlı kumaşlarında sarı ve yeşil rengin sarı bileşeninde de cehri kullanılmıştır. Boyama işlemi için bitkinin kurutularak öğütülmüş meyveleri ile mordanlı boyama yapılmıştır (Karadağ, 2007, s. 34) (Resim 17, 18, 19). Siyah renk elde etmek için de mazı meşesinden (Quercus infe- ctoria Olivier) yararlanılmıştır. Resim 17. Cehrinin boyada kullanılan meyveleri (Karadağ, 2007, s. 34) Resim 18. Cehri ile boyanmış ipek kumaş Resim 19. Cehri ile boyanmış yün ve cehri meyveleri (Karadağ, 2007, s. 34) (Fot: Mustafa Genç, 2016)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTc2