Maddi Kültür

420 Serpil SEYFİ T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı Bulgular Hasan Erdem ile yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen cevaplar; Koleksiyonun İçe- riği, Koleksiyonerin Yaşamı, Kültürel Varlıkları Koruma ve Yeni Politikalar Geliştirme başlıkları altında kategorilendirilerek incelenmiştir. Bu kapsamda elde edilen veriler şu şekildedir; Koleksiyonun İçeriği: Koleksiyonunuzu Nasıl Temin Ettiniz Ve İçeriğinde Neler Bulunmaktadır? “ Öncelikle tarihi bir şehirde doğmuş olmanın verdiği avantaj ve yanında köklü şehirli mü nevver bir ailenin bir ferdi olmak buyuk bir avantajdı. İlk başta aile yadigarı objelerin muha- fazası ile başladım koleksiyon daha sonra genişledi.Koleksiyonumun içerğinde; 1900-1985 yılları arası Tokat’a ait 12.000’e yakın fotoğraf, 1500’e yakın semerci, saraç, demirci, marangoz, ahşap ve benzeri mahalli el sanatları üretim malzemeleri, 300’e yakın eski tartı aletleri, mahalli ölçekler, 8.000’e yakın Osmanlı Dönemine ait mahalli evrak, 150’ye yakın eski haritalar, 5000’e yakın muhtelif Osmanlıca kitap ve dergi, Tokat’a ait kartvizit ve mektup, 1200’e yakın yöreye özgü bakır mutfak eşyası, 60 adet farklı dönemlere ait Tokat seramik objesi, Tokat’lı hattatlara ait hüsnü hat levha, berat ve fermanlar gibi malzemeler vardır. Fakat tam ve net bir tasnifleme yöntemim bulunmamaktadır.” Bu Eserler sadece Tokat Bölgesine mi ait, başka bölgelere ait eserler mevcut mu? “Ekser çoğunluğu bu bölgeye ait ve özelliklede yöresel özgün eserler toplamaya ç alışıyorum bu anlamda Tokat bir çok başka şehre göre oldukça zengin tarihi geçmişinden dolayı. Fakat daha ilerleyen yaşlarda ve özellikle başta imparatorluk coğrafyamızı kapsayan (Balkan Ülkeleri İran Kafkasya Orta Doğu vb.14 ülke) yurt dışı seyahatlerimde edindiğim eserler mevcud” Koleksiyonunuzdaki eserler arasında tarihi bir olaya ışık tutacak eser var mı? “Belge nitelikli her şey bir tarihi olaya ışık tutmakta bunun yanı sıra özellikle 1890’dan itibaren başlayan fotoğrafların her biri bir belge özelliği taşımakta ve bir çok mimari restoras- yon projesine dayanak oluşturmaktadır. Mevlevihane, Yüksek kahve vb. bir çok restorasyonda proje sinin hazırlanmasında arşivimden önemli katkılar oldu . Ayrıca Atatürk evi Etnografya müzesi Latifoğlu konağı 48. Piyade Alay Müzesi İstanbul 2. Beyazıd Türk Hamam Kültürü Müzesi vb. birçok müzenin oluşumunda koleksiyonumdan yapt ığım bağışların katkısı olmuştur. Akademik bir çok çalışmada ve belgesel nitelikli yapımlarda koleksiyonumdan faydalanılmıştır.” Koleksiyonerin Yaşamı Koleksiyonculuğa ilginiz ne zaman başladı, sizi koleksiyonerliğe iten sebepler nelerdir? “ En başta çocukluk yıllarımın etkisi kısaca: 480 m ² bir konakta dünyaya gelişim geleneksel Osmanl ı yaşam tarzını devam ettiren büyük bir aile ortamı , Osmanlı münevveri bir dedenin varlığı ile onun etrafında şekillenen dünya algısı her şeyi ile özgünlüğünü kaybeden bir yaşam tarzı- na inat 150 yıl önceki kültürün devam eden varlığı ve onların bıraktığı bakiyeler etkili olmuştur. Daha sonrasında onlara olan sahiplenme tutkumla birlikte yaşadığım şehrin henüz yok olmamış

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTc2