Masal Anlatıcılarının Bilinçaltlarında Adalet Kavramı

299 Masal Anlatıcılarının Bilinçaltlarında Adalet Kavramı Türk Halk Edebiyatı büyüdüklerinde bilinçaltındaki hak ve adalet kavramı başta olmak üzere, toplumsal duyarlılıkları tortulanmış olur. Masalların tamamında, yıkılan düzenin yeniden tesis edildiği, masalın sonunda adaletin tecelli ettiği gözlenir. Masal anasının veya atasının artık geçmişte kalan bilgileri, adalet bağlamın- da bilinçaltında masal evreni üzerinden yerleşmiş olur. Bugünün olayları, insanlığın geçmişinden beri süregelen bir adaletin eninde sonunda gerçekleşeceğine dair inanç, masallarla desteklenir. İster bir cinayet işlensin, ister bir ihmal veya kusur olsun, haklı olan bir gün mutlaka hakkını ala- caktır. Kimi haklar sabırla, kimileri mücadele ederek, kimileri aklını kullanarak elde edilir. Hepsin- de bir mutlu son vardır. Bu son bir umut demektir. Masallar her ne kadar yönlendirilen metinler olarak bilinse de, ister yaban dönem insanlığı olsun, ister insanın çocukluk çağı olsun geçmişin içinden gelen bir doğruluk, hakkaniyet, dürüstlük söz konusu edilir. Masallarda bile adalet vardır. KAYNAKÇA • ADLER, Alfred (1996), Yaşama Sanatı , (çev. Kâmuran Şipal), Say Yay., İstanbul. • AĞAOĞULLARI, Mehmet Ali ve Levent Köker (2008), Tanrı Devletinden Kral-Devlete , 5. bs., İmge Yay., Ankara. • BIÇAK, Ayhan (2004), Tarih Düşüncesi I Tarih Düşüncesinin Oluşumu, Dergah Yay., İstanbul. • BIÇAK, (2004a), Tarih Düşüncesi II Felsefe ve Tarih, Dergah Yay., İstanbul. • BIYIKTAY, Halis (1989), Timurlular Zamanında Hindistan Türk İmparatorluğu , TTK Yay., Anka- ra. • DELPİERRE, Guy (1967), Kıskançlık , Özgü Yay., İstanbul. • DURSUN, Aysun (2008), Keloğlan Masallarının Tespiti ve Tasnifi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. • EBERHARD W. ve P.N. Boratav (1988), “Türk Masallarına Giriş,” Masal Araştırmaları I , (hzl. Nuri Ta- ner), Art-San Yay., İstanbul, s. 71-78. • EGAN, Kieran (2010), Eğitimli Zihin Bilişsel Araçlar Anlama Süreçlerimizi Nasıl Şekillendirir? Pa- gem Yay., Ankara. • ELİADE, Mircea (1993), Mitlerin Özellikleri , (Çev. Sema Rıfat), Semavi Yay., İstanbul. • FAZLIOĞLU, İhsan, (2017), Nazarî Ufuk İslâm-Türk Felsefe – Bilim Tarihinin Zihin Penceresi, 2. bs., Papersense yay., İstanbul. • FROMM, Erich (2003), Rüyalar Masallar Mitoslar Sembol Dilinin Çözümlenmesi , (çev. Aydın Arıtan, Kaan H. Ökten), Arıtan Yay., İstanbul. • FROMM, Erich (1998), Toplumsal Bilinçaltının Araştırılması , (çev. Arıtan), Arıtan Yay., İstanbul.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTc2