Müzik, Oyun ve Eğlence- Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Çalışmaları
499 Yörük Kültüründe Meydana Gelen Değişmeler Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Çalışmaları lık(%17,6), tatil (%17,7), el sanatları (%11,6), kitap okuma (%8,8), kahveye gitme (%5,9) yürüyüş yapma(%5,9), enstrüman çalma ve internette araştırma yapmadır (%5,9). Köyde konargöçer yaşayanlar arasında geleneksel Yörük yaşantısıyla ilgili olarak kaval çalma, çorap örme, çarık yapma, keçi süsü yapma şeklindedir. Kırsal yaşam sürenlerin tatil anla- yışı kaplıcaya gitme veya yaz aylarında Antalya’nın sıcağından uzaklaşma bağlamında yaylala- ma şeklinde Aksu Anamas yaylasına çıkmaktır. Köyde ve konargöçer yaşayanlarda boş zamanı değerlendirme etkinliği tek seçenekte toplanırken, şehirde yaşayanlarda boş zamanları değerlendirme şekli bir kişi birden fazla etkinlik yaparak değerlendirebilmektedir. Şehirde yaşayanlar arasında en çok yapılan boş zamanı değerlendirme etkinlikleri; köye akrabaları ziyarete gitme (%77,8), köye çalışmaya gitme (%40), tatile çıkma (%30), Yörük şenlik- lerine katılma(%23,3), kitap okuma(%18,9), evde tamirat yapma (%17,8), kahveye gitme (%11,1) ve Sivil toplum kuruluşlarında çalışma (%10) şeklindedir. El sanatlarında meydana gelen değişmeler Yörükler 1990’lara kadar Orta Asya’dan Anadolu’ya Türklerin beraberlerinde getirdikle- ri dokuma ve örme kültürünü yapmaya devam etmiştir. Çünkü Yörükler günlük yaşamlarında kullandıkları temel eşyalarını -keçi kılı/koyunyününün işlenip ip haline getirilmesinden sonra- ıs- tar, çulhalık (Çulfalık), kolan ve hasır tezgâhlarıyla çarpana da dokuyarak üretirler (Eröz, 1991: 186,187). Istar tezgâhı: Sitil, kilim, çuval, heybe namazla, çuval gibi konargöçer Yörüklerin gündelik yaşamlarında kullandıkları kıldan/yünden yapılan eşyaları dokumaya yarayan modüler olduğu için taşıması ve sökmesi kolay dokuma tezgâhına denir. At ve eşek sırtında kolayca taşındığı ve kurulması sö- külmesi kolay olduğu için konargöçer Yörükler yaylak ve kışlakta bu tezgâhları hep yanlarında taşımışlardır. Istar tezgâhı; iki eşit yan tahta, iki eşit yuvarlak top (alt ve üst levent), gücü ağacı, varan- gelen, çengelli eğri demir, doğru demir ve ince demir gibi kısımlardan oluşan dokuma tezgâhıdır (Buksur & Ölmez, 2017:7). Yörük kadınları, ezbere bildikleri modelleri hafızalarına yerleştirerek parmaklarını renkli ve küçük iplikler üzerinde işletmeğe başlarlar. Her ip geçirişte Varan-Gelen ağacını gevşetme ve sıkma suretiyle kumaşın motifini tespit ederler (Yalman, 1977: 475).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTc2