Müzik, Oyun ve Eğlence- Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Çalışmaları
507 BULGARİSTAN TÜRKLERİNDE ETNO-KÜLTÜREL KİMLİK İFADESİ OLARAK HALK TÜRKÜLERİ 1 Sibel PAŞAOĞLU 2 Etnik ve kültürel grup ve topluluklar, tarihsel süreçte çeşitli iç ve dış faktörlere bağlı şekil- lenen belli benzerlikler ya da farklılıklar barındıran özgün müzikal-folklorik dokulara sahip olmuş- lardır. Gelenekselden – yakın – uzak ve popülere kadar uzanan çeşitli katmanlardan oluşan ve bireysel ya da toplumsal olabilme özelliği gösteren bu dokular, girift ve bütünleşik müzikal-kül- türel kimlik örgüsü nü meydana getirmektedir (bkz. Paşaoğlu, 2009). Yurtseven’e göre (2000) “ müzik, kültürel bir dışavurum eylemi ” olarak tanımlanmıştır. Bu nedenle, öteden beri bireysel ya da toplumsal olarak üretilen/tüketilen soyut ya da somut kültürel değer taşıyan her türden müzikal ürün, doğrudan ve/veya dolaylı olarak, etnik aidiyet ve kültürel kimlik olgusuna işaret edecek, bunların tanımlanabilmesine olanak verecek durumdadır. Kültür de tıpkı önemli bileşen- lerinden biri olan müzik gibi doğası gereği yerel özellikler göstermektedir. Hangi tür ve biçimiyle karşımıza çıkarsa çıksın müzik ve müziği anlamlandırma biçimleri kültürden kültüre değişiklik gösterir ve bu değişiklikler her toplumsal grubun kendine özgü müzikal-kültürel dokusunu ya da daha genel anlamı ile özgün müzik kültürünü oluşturmaktadır. Başka bir deyişle kültür ve özelde müzik kültürü kendisini zaman içerisinde çeşitli sosyo-kültürel, politik ve ekonomik etkilere ma- ruz kalarak oluşturan-şekillendiren toplumun ya da etnik topluluğun maddi-manevi değerlerinden beslenmekte ve yine bu değerleri kodlanmış ya da açık biçimde yansıtmaktadır. 1 9. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi çerçevesinde, “Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması” bölümünde bildiri olarak sunulmuştur. 2 Prof. Dr., Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümü Öğretim Üyesi, sibelpasaoglu@ akdeniz.edu.tr;
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTc2