Müzik, Oyun ve Eğlence- Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Çalışmaları
508 Sibel PAŞAOĞLU T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı Bu bağlamda, müzikal-kültürel kimlik olgusu da müzik kültürü ve etno-kültürel aidiyet gibi kavramlardan bağımsız düşünülemez . Bu olgunun temelinde ise tüm kendine özgü sos- yo-kültürel bileşenleri ile geleneksel müzikal-kültürel katman yer almaktadır. Toplumsal müzi- kal-kültürel kimlik, bireysel kimliği göreli olarak etkilemekte, toplumu oluşturan ayrı ayrı bireyler – taşıdıkları kültürel kimliklerin önemli bir boyutunu oluşturan müzikal-kültürel mirasın şekillen- dirdiği kültürel aidiyetlerini şu veya bu şekilde tutum, davranış veya düşünme biçimleri ile ortaya koymaktadırlar. (bkz. Paşaoğlu, 2009; 2016) Balkanlar öteden beri etnik köken, dil, din, kültürel doku gibi özellikleri ile birbirinden ayrı- lan birçok etno-kültürel grup ve topluluğun iç içe yaşamlarını sürdürdükleri, belli sosyal ve kültürel paylaşımlarda bulundukları, son derece renkli folklorik özelliklere sahip bir bölge olmuştur. Bulgaristan Türkleri, Bulgaristan’ın Kuzeydoğusu, Güney ve Güneydoğusu gibi belli böl- gelerinde daha yoğun ve kompakt yerleşiklik gösteren ancak Osmanlı’dan günümüze, genelde tüm Bulgaristan’da yayılmış bulunan Balkanların önemli etnik ve kültürel azınlıklarındandır. Bu bildiride, Bulgaristan Türkleri olarak da nitelendirilen, Bulgaristan Cumhuriyeti vatandaşı etnik Türkler in sahip oldukları, bir kısmı kayıtlı ve arşivlenmiş halk türküleri folklorik mirası üzerinde durulmuştur. Resim 1. Bulgaristan, Deliorman. Pazaryerinde Türkler. Bu soyut müzikal-kültürel muhteva, etno-kültürel kimlik ifadesi olarak ele alınmış, Türkçe türkülerin, derlenme - radyoda seslendirilme ve dönemin resmi politikaları gereği yeni bir repertu- ar yazılımı süreçleri, nitel araştırmalarda kaynak tarama ve yapılanmış/ yapılanmamış görüşme yöntemleri çerçevesinde değerlendirilmiştir.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTc2