Müzik, Oyun ve Eğlence- Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Çalışmaları
509 Bulgaristan Türklerinde Etno-Kültürel Kimlik İfadesi Olarak Halk Türküleri Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Çalışmaları Karakteristik ezgisel-ritmik ve varsa eşliksel dokusu ile halk türküsü / şarkısı, tıpkı belirli adet, gelenek, görenek, giyim-kuşam biçimleri, geleneksel takvim, mutfak ve folklorik pratikler gibi günlük ya da törensel yaşam içerisinde kişi ya da üyesi bulunduğu grubun, etnik aidiyet ve kültürel kimliğinin en önemli belirteçleri arasında yer almaktadır. Tam da bu nedenle müzikal-kültürel bellek aktarım zinciri içerisinde bir biçimde “eksilen” ya da bir yönü ile değişime uğrayan/(bilinçli uğratılan) bir halkanın, zaman içerisinde doğal olarak genel zinciri de etkileyip değişime uğratacağı ortadadır. Resim 2. Bulgaristan, Razgrad. Kahve içen Türkler. Osmanlı’dan günümüze uzanan tarihsel çizgide, aynı topraklarda etnik ve kültürel varlık- larını sürdürmüş ve dönem dönem ciddi tehdit, baskı ve zorlamalara, ölümden kurtulmak üzere gerçekleşen zorunlu göç ve sürgünlere tabi tutulmuş Bulgaristan Cumhuriyeti vatandaşları etnik Türkler, Balkanların genelinde yerleşik yaşayan Türk ve Müslüman grubun doğal bir üyesidir. Bu bağlamda, geleneksel-kültürel doku ortaklıklarına rastlamak pek çok açıdan olağan sayılmalıdır. Bununla birlikte, bölgeden bölgeye köyden köye hatta mahalleden mahalleye dil (ağız), giyim-ku- şam, yeme-içme, müzikal doku v.b. unsurlarda belirgin farklılıkların varlığı dikkat çekmekte, tüm bunlarla birlikte olabildiğine renkli bir folklorik doku meydana gelmektedir. Halkın / etnik grubun tarihsel süreçte kendiliğinden oluşturup-şekillendirdiği bu gibi farklı- lıklar doğal kabul edilirken grup dışından gerçekleştirilen ve bilinçli bir kültürel değişim meydana getirmeyi hedefleyen belli müdahaleler, zaten korunmaya muhtaç durumdaki geleneksel dokuya zarar vermekte, özünü zedelemekte, sonuç olarak büyük ölçüde otantikite si bağlamında tahrip etmektedir.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTc2