Müzik, Oyun ve Eğlence- Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Çalışmaları

537 GELENEKSEL BİLGİNİN KORUNMASI VE SÜRDÜRÜLMESİNDE COĞRAFİ İŞARETLEME VE MÜZELER: GELENEKSEL VE ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR Dr. Ayşem YANAR 1 - Dr. Ceren KARADENİZ 2 Giriş Kültürü koruma ve yaşatma üzerine yapılan çalışmalar, durağanlık ve dinamizm kavram- ları ile bağlantılı olarak şekillenir. Maddi kültür, başka bir deyiş ile somut kültürel miras durağanlık, somut olmayan kültürel miras ise dinamizm ile ilişkilidir. Somut kültürel miras değişmezlik, sabit- lik gibi kavramlarla açıklanabilirken, somut olmayan kültürel mirasın kendisini yaşatan insanlar ve bağlamlarla birlikte değiştiği ve dönüştüğü söylenebilir. Sözü edilen bu farklılıklara rağmen somut kültürel miras kendisini oluşturan insanlardan ve etrafında oluşan uygulamalardan, somut olma- yan kültürel miras ise, kendisine yaşam alanı bulduğu maddi bağlamlardan ayrı düşünülemez (Basat, 2013: 61-62). Kültür varlıklarının korunması, fiziksel olarak iyi koşullarda korunmasının yanı sıra, coğrafi ve sosyo-ekonomik anlamda bütünlüğüne saygı gösterilmesi gerekliliğini de içermektedir. Kültür varlıklarının ulusal, uluslararası, evrensel olmak üzere farklı düzeylerde korunması söz konusu- dur. Kültürel kimlik her ulusun, her topluluğun geçmişinden yararlanmaya, kendine özgü nitelikleri ile uyumlu dış etkilere açık olmaya ve böylece kendini yaratma sürecini sürdürmeye özendirerek, insanoğlunun gelişme olanaklarını arttıran uyarıcı bir zenginliktir (Kürüm, 2005:6). Her ülke, eski eser, kültür varlığı, kültürel miras gibi sözcüklerle betimlenen değerleri korumak, değerlendirmek, çağdaş yaşamla bütünleştirmek için bir dizi önlem almakta, yasal, yönetsel ve finansal modeller oluşturmaya çalışmaktadır (Madran, 2014: 73). Kültürel mirasın korunmasına ilişkin Avrupa Kon- seyi (COE), Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Kurumu (UNESCO), Uluslararası Anıtlar ve 1 Ankara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Kültür Varlıklarını Koruma ve Onarım Bölümü, ayanar@ ankara.edu.tr 2 Ankara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Müzecilik Bölümü, ckaradeniz@ankara.edu.tr

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTc2