Müzik, Oyun ve Eğlence- Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Çalışmaları
75 TÜRK SİNEMASINDA GÜLDÜRÜ FİLMİ KAHRAMANININ DURUMU: RECEP İVEDİK ÖRNEĞİ Dr. Özcan DEMİR 1 Giriş Popüler kültür kavramını, ticari kavramıyla ilişkisi bakımından tanımlamak mümkündür. Buna göre; popüler kültür ürünleri kitlesel olarak üretilip, yine kitlesel olarak tüketilmekte (Sto- rey, 2015, s. 8) popüler kültür kavramı da tüm bu ürünlerin oluşturduğu yapıyı kapsamaktadır. Eleştirel düzeyde yapılan bu tanım kapsamında değerlendirildiğinde popüler kültür, teknolojik çoğaltma, seri üretim, TV veya basın olmayınca var olamaz (Erdoğan, 2004, s. 4). Yaygın olarak tüketilen ve kabul gören ürünlerin yeniden üretilmesi ve tüketilmesini beraberinde getiren popüler kültür ürünlerinin temel özellikleri arasında rahat anlaşılabilir olmaları ve eğlence temelli olmaları gelmektedir. Sinema açısından bakıldığında, tür filmlerini popüler kültür ürünleri olarak değerlendirmek mümkündür. Tıpkı diğer popüler kültür ürünlerinde olduğu gibi tür filmleri de yinelemelere dayanır ve kolay anlaşılırlar; soyut kavramları irdelemez, hakikatin sorgulanmasına yer vermezler (Abisel, 1995, s. 13). İnsanların yoğun zamanların sonra eğlence ve dinlence amaçlı olarak tükettikleri bu yapımlar olgusal boyutlardaki sorgulamalar yerine gündelik hayat düzeyindeki bir dizi soruna ve duruma ilişkin olayları ele almaktadırlar. Popüler kültür ürünleri toplumdaki insanların hayata bakışlarını, kaygılarını, umutlarını anlamamız için önemli ipuçları vermektedir (Pekman & Tüzün, 2012, s. 11). Popüler sinema ve tür filmleri halk tarafından yoğun ilgiyle karşılanmaları açısından onunla ilgili değerlendirmeler yapılmasını sağlayabilecektir. 1 Gazi Üniversitesi Polatlı Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Görsel İşitsel Teknikler ve Medya Yapımcı- lığı Bölümü, Ankara/ Türkiye. E-posta: ( ozcandd@hotmail.com )
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTc2