Reklamcılık Tarihimizde Halk Kültürünün Görünümleri

280 Cem PEKMAN T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı e. Yapıcı Reklamlar Yapıcı reklamlardan kastımız, halk kültürü ile bağları sağlam, temelini onun üzerine kur- muş, dolayısı ile halk kültürünü yeniden dolaşıma sokan, hatırlatan, yenileyen, çoğaltan, pekiş- tiren reklamlardır. Bu türün birbirinden oldukça farklı anlatımlar ve tonlar taşıyan çok popüler üç örneği üzerinde duracağız. Birincisi Garanti Bankası’nın “Sucu Çocuk” reklamıdır. Burada sattığı her bir bardak su- dan kazandığı parayı biriktirip “işletme”sini büyüten, su bidonunun yanına birkaç tabure, sonra bir şemsiye koyan sevimli sucu çocuk, erken Cumhuriyet döneminin tasarruf ve yatırımı teşvik eden, üretimi destekleyen reklamlarına nostaljik bir bakış atar. Reklam, geleneksel kültürümüzün çalışmak, kanaat etmek, tasarruf etmek gibi temel düsturlarını yeniden üretirken, adeta konu hakkındaki atasözlerini de görselleştirir. İkinci örnek Kent Şekerleri’nin “Şeker Bayramı” kampanyasıdır. Firmanın uzun soluklu kampanyasında, bayram hazırlığı yapan ve özlemle çocuklarının ziyaretini bekleyen yaşlı çift ile başlayan seri, yoğun duygusallığını giderek dengeleyerek kavuşmalara daha fazla yer verir olmuştur. Kent’in yerliliği, üretim sahası ile reklam fikrinin tam örtüşmesi, serinin devamlılığı ve şeker bayramına özel olması, kampanyanın samimiyetini ve inandırıcılığını arttırmaktadır. Dola- yısı ile pekâlâ “faydacı” reklamlara da aday gösterilebilir ama kanaatimizce yeri burasıdır.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzMzNDcy