Reklamcılık Tarihimizde Halk Kültürünün Görünümleri
281 Reklamcılık Tarihimizde Halk Kültürünün Görünümleri Genel Konular Son olarak anımsatacağımız fındık satışlarını arttırmak için yapılan Fındık Tanıtım Gru- bu’na ait “Aganigi” kampanyasıdır. İlk reklamda, kapalı çarşıda fındığın faydalarını anlatan bıçkın satıcı, hem geleneğimizdeki hem de reklam tarihimizdeki tellalları, çarşı-pazar-alışveriş ritüel- lerimizi ve alışkanlıklarımızı, beslenme, yeme-içme davranışlarımızı yeniden üretir. Çağrısının sonuna gelip “ayriyeten aganigi naganigi” diye seslendiğinde erkek müşteriler başına üşüşür. Bu şaka, aynı zamanda yıllar öncesinin İhap Hulusi afişinde “Üzüm, incir, fındık ye, hem sana yarar hem bana” diyen köylümüze, başka bir deyişle reklam tarihimize yollanmış bir selamdır. Sonuç Cumhuriyet öncesi reklamcılığı dışarıda tutarsak, reklamcılık tarihimizde halk kültürünün izlerinin hemen her dönemde belirgin olduğu, özellikle son dönem reklamcılığımızın ise tarih, gelenek-görenek, folklor vb. unsurlara daha yakın ilgi gösterdiği bir tablo ortaya çıkmaktadır. İncelememizde bu ilgi yıkıcılıktan yapıcılığa açılan bir yelpaze içinde sınıflandırıldı. Sınıflandır- mamız tartışmaya açık bir öneridir. Son dönem reklamlar üzerinden örneklendirilmiştir ancak reklamcılık tarihimizin geneline uyarlanabilir. Halk kültürü-reklam tarihi eksenindeki verimli alan araştırmacıların ilgisine açıktır.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzMzNDcy