Somut Olmayan Kültürel Miras Aktarımında Müze Eğitimi
341 Somut Olmayan Kültürel Miras Aktarımında Müze Eğitimi Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Çalışmaları Program, okul dışı eğitim olanaklarını planlama, çalışma ve değerlendirmeyle destekle- mesi ve somut olmayan kültürel mirasın yaşatılması konusunda müzelere düşen rolü gösterme- si bakımından önemlidir. Öğretim programının güncellenerek öğrenme alanlarının her biri için programa müze eğitimi çalışmalarının eklenmesi, somut olmayan kültürel mirasın korunması konusunda öğrencilerde farkındalık yaratılmasına katkı verecektir. Ayrıca bu eğitim çalışmaları öğrencilerin müze ile etkileşime geçmesini sağlayacağından müze ve öğrenci arasında kalıcı iliş- kiler kurulacaktır. Somut olmayan kültürel mirası müze eğitimi çalışmaları ile deneyimleme fırsatı bulan öğrenciler, rol alma ya da empati kurma gibi yöntemlerle uygulayıcı konumuna geçecekler- dir. Böylece farklı bakış açıları kazanacaklar ve hem kendilerini ifade etme fırsatı yakalayacaklar hem de yaratıcılıklarını ortaya çıkaracaklardır. Bu yöntem somut olmayan kültürel mirasın yeni üretim yollarıyla ve örneklerle sürdürülebilirliğini de destekleyecektir. Türkiye’de somut olmayan kültürel miras odaklı müzelerin sayısının artması ve uygulama örneklerinin çeşitlenmesi de okul içi ve okul dışı eğitime katkısı bakımından önem taşımaktadır. Sonuç olarak, doğal aktarım ortamlarının kaybolmaya başlaması nedeniyle somut olma- yan kültürel mirasın canlı bir şekilde yaşatılması için doğal ortamların yanı sıra müzelerin de yeni aktarım mekânları hâline geldiği söylenebilir. Bağlamında koruma ve yaşatarak aktarma yakla- şımlarını benimseyen somut olmayan kültürel miras odaklı müzelerin çalışmalarını destekledik- leri alanlardan biri de eğitimdir. Müze eğitiminin dünyada kesin çizgilerle sınırları çizilmemiş ve üzerinde düşünmeye, yaratıcılığa ve yeniliklere açık bir alan olarak değerlendirilmesinin de pek çok farklı uygulama örneğini beraberinde getirdiğine dikkat çekilebilir. Türkiye’de müze eğitimi, toplumun her kesiminin müzeyi deneyimlemesine fırsat sağlayacak bir alan olarak yorumlanmalı ve müze eğitimi çalışmaları, toplumu tanıma üzerine odaklanarak uygulanabilir eğitim program- ları şeklinde sürdürülmelidir. Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi ’nde okul içi ve okul dışı eğitime yapılan vurgu ile müze eğitimi yeniden düşünülmeli ve uygulama örnekleri somut olmayan kültürel mirasın yaşatılarak aktarımının sağlanması üzerine planlanmalıdır. Bu konuda müze ve okul iş birliğine de destek olunmalıdır. Halk Kültürü dersi, öğrenme alanlarının Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi ile uyumluluğu göz önüne alındığın- da, kültür aktarımında müze eğitimi ve okul iş birliğine örnek oluşturabilir. Seçmeli ders statü- sünde olan Halk Kültürü dersinin zorunlu ders statüsüne geçirilerek ders saatinin artırılması, dersin öğretim programına eklenmesi için geliştirilecek yeni müze eğitimi projeleri ve uygula- ma örnekleri bakımından önem taşımaktadır. Öğrencilerin yaşayarak öğrenmelerine ve kültürü deneyimlemelerine fırsat tanıyacak müze eğitimi çalışmaları ile müzelerin kültür aktarımındaki önemi öğrenciler tarafından kavranacak ve hem dersin kazanımlarının sürekliliği hem de somut olmayan kültürel mirasın aktarımı ve sürdürülebilirliği uygulamalı olarak sağlanacaktır.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzM2ODUz