Televizyon ve Yeni Medyada Yöresel Türk Yemek Kültürlerinin Yeniden Üretimi

401 TELEVİZYON VE YENİ MEDYADA YÖRESEL TÜRK YEMEK KÜLTÜRLERİNİN YENİDEN ÜRETİMİ Prof. Dr. Gülcan SEÇKİN 1 - Doç. Dr. Hüseyin ÇELİK 2 Geleneksel Türk yemek kültürü geniş bir çeşitlilik arz etmektedir. Göçlerin odak noktası ve toplanma yeri olan Anadolu bölgesi çok geniş çapta ve türlü bitkisel ve hayvansal potansiyeli barındırmaktadır. Bu nedenle doğu ve batının kesişme noktası olan bu bölgede çok zengin ve farklı yemek kültürleri oluşmuştur. Bunun nedeni Orta Asya’dan göç eden Türk topluluklarının çe- şitlilik arz etmesi ve Anadolu’ya geldiklerinde farklı ve değişik kültürlerle karşılaşmalarıdır. Bu göç günümüze dek sürmüş ve bu bölgede geniş bir maddi ve maddi olmayan kültür alanı meydana getirmiştir. Esasen bütün olağanlığı içinde beslenme-yiyecekler, kıyafetler-giyinme, ev, eşya, ba- rınma, komşuluk, çevre, vb. envanteri çıkarılabilecek sayısız şeyler anlamları özenle incelen- meyi gerektiren maddi ve maddi olmayan kültürün alanına ait olgulardır. Tüm sıradanlığı ya da olağanlığı içinde gündelik hayati ve ona ait bütün bu unsurları kavramak için nesneleri veya yapıtları üreten etkinliklerin incelenmesi ve çözümlenmesi gerekir. Bu bizi öncelikle üretimin, yeniden üretimin çözümlenmesine, üretici etkinliklerin kendilerini yeniden ürettikleri, kendilerini kuran ilişkilere yeniden başladıkları, bu ilişkileri yeniden ele aldıkları, ya da tam tersine kademeli değişiklikler veya sıçrayışlarla dönüştükleri koşulların çözümlenmesine götürür. Bu şekilde hangi tarihsel dönem, gündelik yaşam konu edilirse edilsin, bu incelemeler üretimin somut sorunları ve koşullarının yaşandığı mekânı, insanların toplumsal varoluşunun üretilme biçimini belirtir. Bu çer- 1 Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo Televizyon ve Sinema Bölüm Başkanı. 2 İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Bölümü.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzMzNDcy