Televizyon ve Yeni Medyada Yöresel Türk Yemek Kültürlerinin Yeniden Üretimi

407 Televizyon ve Yeni Medyada Yöresel Türk Yemek Kültürlerinin Yeniden Üretimi Maddi Kültür lenme gibi konular üzerine kurulu yüzlerce sitenin, yanı sıra Youtube yemek kanallarının binlerce takipçi ve katılımcı ile izlendiği bir platform sunmaktadır. Yüzlerce video yayınlanmaktadır. Kulla- nıcılar da kendi videolarını yollamaktadır. Kendisini yemek bloger yazarı olarak tanımlayan çalışan ya da evde emek harcayan ka- dınlar yeni medyaya içerik de üretirken kendi becerisini sergileme olanağı bulmaktadırlar. Evde, mutfakta, aile ya da diğer topluluk buluşmalarına hazırladığı yemeklerin hazırlanışını bizzat kü- çük bir prodüksiyona konu ederek videoya çekmekte izleyicilerine sunmaktadır. İnternette yemek sayfalarını oluşturanlar, sayfaları takip edenlerin kendi bilgi ve tecrübelerini sunmalarını da teşvik ederek sayfaları zenginleştirirken, bir yemeğin çok çeşitli tariflerini, pişirme biçimlerine ait bilgileri de derlemektedir. Yemek.com YouTube Kanalı, 450 bine yaklaşan takipçi sayısı ile haftada 5 gün 400 video yayınlamaktadır. İ dil Tatari YouTube Kanal ı ,  Kevserin Mutfağı Yemek Tarifleri YouTube Kanalı. Spor ve yemek odaklı Fit Yemek YouTube Kanalı. 24 binden fazla abonesiyle hamile beslenmesi, bebek beslenmesi gibi konularda video paylaşan , İki Anne Bir Mutfak YouTube Kanalı, Ayşe Tolga İyi Yaşam YouTube Kanalı,   İrem Guzey YouTube Kanalı, Dilara Koçak YouTube Kana- lı,  Ecem Eats YouTube Kanalı,  Pişirmece Youtube Kanalı, Melis’in Mutfağı YouTube Kanalı.., Aşk ve Tereyaği, Yemeğin Gücü Adına, Onedio Yemek. Yine tanınmış sayısız yerli yabancı ye- mek Youtuber’ları izlenmektedir. Web sayfası, Youtube kanalı, twetter, FB, Instagram’dan takibi mümkün olan sayısız kanal ve site mevcuttur. Eski beceriler geri dönüyor. Kentlerin sakinleri, son yıllarda yeniden kışlık ürünler hazırlamaya, süt alıp ev yoğurdu yapmaya başlamıştır. TV kanallarının yayınladığı sağlık programları ve yemek programları bu etkiyi sağlayan unsurlar arasında gösterilebilir. Yoğurt yapmak, şehirlerin yakın köylerinde, ya da kente yakın kurulan mandıralarda, ya da küçük aile işletmelerinde toplanan sütlerin günlük olarak mahalle aralarında sıraya giren sakinlere satılmaya başlamasıyla artık marketler de bu işe el atmış, peynir ürünleri satan, mağaza açan firmalar, günlük süt satmaya başlamıştır. İlk önce AOÇ yoğurt yapmak isteyenlere günlük süt sunmuştur. Geleneksel yoğurt çalma, mayala- ma kültürü yeniden şehirlerde yer yer canlandırılmıştır. Yüz yüze ilişkilerle, komşuluk ilişkileriyle teşvik edilmesi, ailelerin sağlık ve sağlıklı besin konularındaki yüksek kaygılarının durmadan tüm mecralardan pekiştirilmesi bu pratikleri etkilemiştir. Yine mutfak programları kadar, sağlıkla ilgili gıdaları ve piyasadaki zararlı ya da yararsız ürünleri konu edinen, gıda endüstrisini değerlendiren eleştirel bakan tıp uzmanlarının TV kanallarında kamuoyu yaratmasıyla da pekişmiştir. Sonuç Bir ulusal mutfağı temsil eden yerel yemek kültürleri, toplumların hayat anlayışlarının, dünya görüşlerinin, toplumsal ilişkiler ve üretim tarzlarının ürünüdür ve toplumların gündelik ya- şamlarının değişimini yansıtır. Son iki on yılda tek tipleşmeye, hızlı yemek endüstrilerine karşılık yerel, yöresel, tarihi kültürü savunmak, yeniden üretmek ve korumak, yeni çerçeveler, yakla- şımlar içinde sunmak, büyük ölçekli maddi ve söylemsel getirilerine odaklanmak çabası örgütlü biçimde yaygınlaşmaktadır.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzMzNDcy