Tokat Mevlevihane Müzesindeki Yazma Eserlerin Serlevha Örneklerinin Türk İslam Tezhip Sanatı Açısından Değerlendirilmesi
131 TOKAT MEVLEVİHANE MÜZESİNDEKİ 60-00196, 60-00253, 60- 00242 ENVANTER NUMARALI YAZMA ESERLERIN SERLEVHA ÖRNEKLERİNİN TÜRK İSLAM TEZHİP SANATI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ Dr. Öğr. Gör. Sevda EMLAK 1 GİRİŞ Tokat, uzun ve köklü bir geçmişi olan ve birçok medeniyete ev sahipliği yapmış bünyesin- de çok sayıda tarihi eseri barındıran bir şehirdir. Mevlevihane Müzesi; Türk kültürünün birikimler- ine sahip çıkan mevlana ve mevleviliği yaşatma bakımından önemli bir yapıdır. Kültür ve sanat alanında büyük bir önemi olan mevlevihane ile ilgili en temel kaynak olan Ahmet Eflaki’nin Ariflerin Menkıbeleri adlı kitaba göre, diğer merkezlerden farklı olarak Tokat Mevlevilikle Mevlana hayatta iken tanışmıştır. Mevlana hazretleri dostu ve daha sonra vezir olan Tokat Emiri Muiniddin Süleyman Pervane’nin isteği üzerine, Fahreddin-i Iraki isimli halifesini To- kat’a göndermiş ve büyük bir dergâh yaptırmıştır. (Eflaki, 1989: s. 105, 126, 127, Yüksel, 1996: s. 61,68). Mevlevîhâne’nin Tokat’ta bulunduğuna dair ilk bilgilere 859/1455 tarihli kayıt defterinde rastlanmaktadır (Şimşirgil, 1990: s. 56, Yüksel, 1996: 61-68, Beşirli, 2003: s. 338-373) Muslu Ağa tarafından inşa edilen Mevlevîhâne zamanla yıkılmış olduğundan, 1703 tarihli bir bilgiye göre daha sonra Müderris Şeyh Mehmed Efendi tarafından yeniden inşa edilmiştir (Yüksel, 1996: s. 61,68, Beşirli, 2003: s. 338, 373). 1 Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Geleneksel Türk Sanatları Bölümü, sevda. emlak@gop.edu.tr
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzMzNDcy