Tokat Mevlevihane Müzesindeki Yazma Eserlerin Serlevha Örneklerinin Türk İslam Tezhip Sanatı Açısından Değerlendirilmesi
134 Dr. Öğr. Gör. Sevda EMLAK T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı varlak yazı alanın etrafı cetvellerle dikdörtgene tamamlanarak Formun köşelerine rumi ile zemin ayırması yapılmıştır. Tezyinatta penç, gonca ve yaprak motifleri kullanılmış ve yazı bölümünün sağ ve sol kısmına altın ile geçme zencerek uygulanmıştır. Aynı sayfaya iki yuvarlak yazı alanının köşelerine yapılan bezemeler aynı form, renk ve motiflerden oluşmaktadır. Yazının alt ve üst kısmında başlık bölümleri bulunmaktadır . 1b varağında üst başlık tezhibinin ortasında bulunan yazı alanında “Marifetname hakkıdır bu” alt başlık bölümündeki yazı alanında ise “Muharrir-ı marifet mevladur” sözleri bulunmaktadır. Başlık bölümlerinin süslemeleri ¼ simetrik olup aynı motif ve renklerden oluşmuştur. Yazının alt ve üst kısmındaki bezemelerin etrafına açık pembe tonlarda ince bir cetvel uygulanarak üç tarafına ½ simetrik desen uygulanmıştır. Taç tezyinatının deseni ½ simetrik olup dendanlar ve rumilerle zemin ayrılması yapılmıştır. Dendanlı formlarla kendi içerisinde ½ simetrik desenlerle paftalar oluşturulmuştur. Zeminlerde mavi, altın, beyaz ve siyah, motiflerde ise turuncu, pembe, altın, mavi renkler kullanılmıştır. Tezhibin taç kısım- larına beyaz, turuncu ve siyah renkler ile dendan uygulanmış bitkisel motifli, siyah renkli tığlarla nihayetlendirilmiştir. Tığlarda çıkmalar ve tirfiller yapılmıştır. Desende penç, rumi gonca, yaprak motiflerinden oluşturulmuş bir tasarım mevcuttur. Eserin 1b varağı ile 2a varağının tezhip özellik- leri ve tasarım ilkeleri aynıdır. Ancak farklı olan yazılarıdır. 2a sayfasındaki üst başlık tezhibinin ortasında bulunan yazı alanında “Marifetnamede bil Rabbini hu” alt başlık bölümündeki yazı alanında ise “Anda cevhur ü la’l-ı irfan” sözleri bulunmaktadır. Eser Osmanlı döneminin nadide örneklerindendir. Mushaf-ı Şerif ( env. 60-00253) Resim 3. Mushaf-ı Şerif Cilt
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzMzNDcy