Türk Halk Kültürü Bağlamında Sosyal Medya

39 Türk Halk Kültürü Bağlamında Sosyal Medyanın Etiketleri ve Bunların Olumsuz Kullanımına Dair Bir Deneme Genel Konular Instagram: Instagram’ın arama tekniğinin Youtube’dan farkı etiket kullanmasıdır. Dolayı- sıyla siz “otel” kelimesini aradığınızda kullanıcıların “otel” olarak tanımladığı her türlü ilgili görsel ve işitsel metne yer verilmektedir. Bu noktada genel Instagram aramasında kullanıcının karşısına çıkan temel sonuç; kişisel tatil fotoğrafları başta olmak üzere otel odalarının lüks olmasına vurgu yapan fotoğraflar, otellerin yemek salonları, deniz ve sahil fotoğrafları “#otel” kelimesinin görsel anlamını ortaya çıkarmaktadır. 13 Tumblr: Instagram gibi fotoğraf, resim ve video teması etrafında kişisel blog uygulaması olan ancak kişisel blogların tek bir sayfadan takip edilebildiği Tumblr’da da etiket araması yapıl- maktadır. Buna göre Tumblr’da yapılan “#otel” aramasının ilk sıralamalarında lüks ve zenginlik vurgusu yapılan otel mekânları, lüks otel odaları, deniz, sahil ve bikini fotoğrafları öncelikli olarak çıkmaktadır. 14 Facebook: Facebook üzerinden yapılan “otel” aramalarında kullanıcıya en yakın bölgede- ki otellerin kurumsal sayfaları ile en çok aranan tatil bölgelerindeki meşhur oteller beğeni sayısı da göz önünde tutularak kullanıcının karşısına çıkmaktadır. 15 Twitter: “Otel” kelimesinin anlamsal açıdan en çok erozyona uğradığı sosyal medya orta- mı kullanıcı temelli olarak Twitter’dir, denilebilir. Hem etiket hem de sözdizimsel içeriklere göre arama yapan ve kelimeyi içeren her türlü içeriği sunan Twitter’da “otel” kelimesi aratıldığında genel olarak fuhşa teşvik edici reklamlar ile çıplaklık teması ön plana çıkmaktadır. 16 Sonuç olarak “otel” kelimesinde yer alan ses, görüntü ve yazı temelli algoritmatik de- ğişme, Türk kültür hayatında önemli bir yer tutarak toplumsal belleğimize işlenmiş köy odaları, misafirperverlik, tanrı misafiri ve kervansaray kültürü gibi anlayışlarla örtüşmemektedir. Sosyal Medya İçeriklerinin Kaynağı ve Doğruluğu Sosyal medyada kullanılan dil ve kültürel bellekteki anlamsal kavramlar, onu kullanan kullanıcıların temel eğilimleri ve popüler olanı takip etmesiyle yakından ilgilidir. Öte yandan bir kelimeye, kavrama veya olguya yönelik bilinçli değiştirme çabaları da sosyal medya ortamında sıkça kullanılan propaganda ve provokasyon tekniklerinden birisidir. Bilgi kirliliğinin ve içeriğin doğruluğunun teyit edilmesi ihtiyacının oluşmasında temel faktörlerden birisi budur. Kullanıcı, sosyal medya üzerinde her an yalan bir haberin unsuru olarak kendini bulabilir veyahut çekin- miş olduğu kişisel bir fotoğraf bir anda sosyal medya üzerinde mizah unsuru olarak veya farklı amaçlarla yayılabilir. 17 Böyle bir durumda kimin veya kimlerin çıkarlarına hizmet ettiğini bilmeyen kullanıcı ile iftiraya uğrayan kişiler mağdur edilmektedirler. Bu tarz yalan haber veya kullanıcıyı aldatmaya yönelik metinlerde klişe cümleler, abartı ifadeler ve detaya indirgenmemiş biçemler kullanılmaktadır. 13  Daha fazla bilgi için bakınız: ‘Instagram’, https://www.instagram.com/explore/tags/otel/?hl=tr , E.T. 22.12.2017. 14  ‘Tumblr’, https://www.tumblr.com/search/otel , E.T. 22.12. 2017. 15  ‘Facebook’, https://www.facebook.com/search/top/?q=otel , E.T. 22.12.2017. 16  ‘Twitter’, https://twitter.com/search?q=otel&src=typd , E.T. 22.12. 2017. 17  Örneğin 2016 tarihinde ünlü bir gıda firmasının ürünlerinin sağlığa zararlı olduğu yönündeki bir mail, yazıyla ilgisi bulunmayan kişilerin adıyla dolaşıma sokulmuş ve bu kişiler böyle bir çalışma yapmadıklarını açıklamak durumunda kalmıştır.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTgx