Türk Halk Kültürü Bağlamında Sosyal Medya
33 Türk Halk Kültürü Bağlamında Sosyal Medyanın Etiketleri ve Bunların Olumsuz Kullanımına Dair Bir Deneme Genel Konular çıkan toplumsal talepler, teknolojik yenilikler, ekonomik, siyasi ve kültürel dinamiklerin medya- nın yapılanmasını ve bu toplumsal yapıya nasıl entegre olması gerektiğini belirler, demektedir. Kozinets’ten (2002: 61) aktaran Çomu ve Halaiqa (2014: 69) ise dijital toplulukların sanal olarak ifade edilmesinin fiziksel topluluklara göre daha az gerçek oldukları yönünde bir yanlış anlaşıl- maya neden olduğunu belirtmektedir. Bu durum aslında sanal olanın toplumsal roller mi yoksa kendimizle baş başa bir dünyada oynadığımız gerçeklik mi olduğu sorusunu ortaya çıkarmakta- dır. Dilsel örüntülerin günlük hayatta toplumsal kurallar çerçevesinde kullanılması beklenirken aksine kendine has bir üslupla kullanılabilir. Gündelik hayatta bir üniversite öğrencisinin okuduğu üniversitenin rektörüyle görüşebilmesi için birçok protokol kuralını yerine getirmesi gerekirken internet ortamında doğrudan kişisel sayfasına erişebilmekte ve internet diliyle kendisine hitap edebilmektedir. Bu durum benliğin ortama bağlı sunumuyla açıklanabilir. Çalışmamızın buraya kadar olan kısmında internette var olan içerik ile içeriğin yönetimin- de kullanılan dil merkezli temel paradigmalara kısaca değinmeye çalışılmıştır. İçeriğin toplumsal belleklerde anlama dönüşmesi, belirli bir zümreye ait internet sitelerinden sosyal medya sitelerine kadar çok çeşitli ortamlarda ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmanın asıl temasını sosyal medya site- leri oluşturduğu için sosyal medyanın özelliklerine kısaca değinilecektir. Sosyal Medyanın Özellikleri 2015 yılında Akyol ve Kuruca (2015: 67) tarafından yapılan bir çalışmada sosyal medya ile ilgili olarak şu bilgilere yer verilmektedir: “Sosyal medya, dünya tarihinin en hızlı büyüyen medya türüdür. ‘We Are Social’ tarafından 2015 yılında yayınlanan ‘İnternet ve Sosyal Medya Kullanıcı İstatistikleri ’ne göre, Facebook’un 1,366 milyar aktif kullanıcısı vardır ve her gün 500 bin kişi Facebook’a üye olmaya devam etmektedir. YouTube, Google’ın ardından dünyadaki en büyük ikinci arama motoru konumundadır. 284 milyon kullanıcısı olan Twitter’dan her gün 500 milyon tweet atılmaktadır.” Günümüzde Facebook’un kullanıcı sayısı 2 milyarı geçmiş olup Twitter’da Türkiye’den günlük 6,7 milyon tweet atılmaktadır. 2 Bu rakamlar düşünüldüğünde sosyal medya sitelerinde var olan etkileşimin ve kültürel yayılmanın boyutu özellikle içerik bazında devasa bir bilgi yı- ğılması meydana getirmekte, dolayısıyla bilginin veya içeriğin doğruluğundan ziyade paylaşım odaklı kalmasına sebep olmaktadır. Sadece Türkiye’de 6,7 milyon tweetin gönderildiği hesaplar, kullanıcıların kimlikleri ve sosyal yaşantıları, memleketleri, paylaşımın gönderildiği coğrafya vb. özelliklerin genel bir istatistiğine erişmek mümkün olsa da tek tek incelenmek istendiğinde bu rakam aylık 201 milyon tweet yapmaktadır. Ortamın büyüklüğünü ortaya koymak üzere tahmini bir hesap yapacak olursak her bir tweetin 2 cümle veya 15 kelime barındırdığını varsayarak, ortalama 3 milyar kelimeye yakın sadece yazı unsuru tahayyül edilebilir. 500 sayfalık bir kitap ise yaklaşık 150.000 kelime barındırmaktadır. Bu nedenle ortamın akademik anlamda kontrol edilebilirliği bugünkü imkânlar dâhilinde meşakkatli bir inceleme gerektirmektedir. Ancak internet aynı zamanda geleneğin özelliklerinden olan anonimliği tekrar önemli bir olgu hâline getirmiştir. Dolayısıyla internette de tıpkı sözlü kültür ortamında olduğu gibi kalıplaşma söz konusudur. Bi- 2 Daha fazla bilgi için bakınız: “We Are Social”, https://wearesocial.com/special-reports/digital-in-2017-glo- bal-overview, E. T. 1.12. 2017.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTgx