Türk Halk Kültürü Bağlamında Sosyal Medya

36 Ahmet Serdar ARSLAN T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı Türkiye Cumhuriyeti’nin henüz internet içerik yönetimi ile ilgili kapsamlı bir çalışması bu- lunmamaktadır. İnternet ile ilgili içeriklerin kontrolü ve yasaklanması Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı tarafından http://ihbarweb.org.tr/ihbar.html adresi aracılığıyla yürütülmektedir. Bu site- de TCK’nin yasakladığı maddelere göre ihbar edilecek konular sıralanmaktadır. 7 Bunların dışında kültürü tehdit eden diğer unsurlara yer verilmemekte ve yasa içinde serbest olmayan konuları düzenlememektedir. Aynı şekilde Binark vd. (2009: 182) TİB’in 8 belirtilen sekiz kalem suç tipi için takipçi olmakla yükümlü olduğunu ancak örneğin nefret söylemiyle ilgili olarak TİB’in herhangi bir görev veya yetkisinin bulunmadığından bahseder. Dolayısıyla diğer suçlar ancak birilerinin takip etmesi veya fark etmesi üzerine suç duyurusunda bulunmasıyla mümkün olabilmektedir. Binark vd. (2009: 182) bu noktada devreye uluslararası yasaların girdiğini ve internette erişilen içeriğin yayınlanan ülkede suç olamayabileceğini de eklemektedirler. Kısacası internette ve sosyal med- yada kişisel verilerin güvenliği, nefret söylemleri, taciz, küfür, hakaret, telif hakları, yalan haber- cilik, dilin özensiz kullanımı gibi kapsamlı konuları barındıran ortak bir çalışma içeriğin yönetimi kapsamında hazırlanmalıdır. Sosyal Medyada Kavramların Etiketlenmesi Sosyal medya üzerinde kültürel kavramların ve anlamların oluşmasında temel unsur kul- lanıcı deneyimiyle oluşmasıdır. Sosyal medya organları “hashtag” (etiket yöntemini) kullanarak içeriğin yönetimini kullanıcı odaklı sağlamaktadırlar. Esasında Twitter, Instagram ve Tumblr isimli sosyal medya sitelerinin kullanım yöntemini Facebook ile Youtube’dan ayıran temel fark da eti- ketleme yöntemidir. Etiketleme, anahtar kelimelerden oluşan ve içeriği açıklayan temel sözcükleri barındırmayı esas almaktadır. Etiketler; sohbet etmek, takipçi kazanmak, ürün satmak, büyük kitlelere seslenmek, gündemi takip etmek veya gündem oluşturmak vb. amaçlarla kullanılırlar. Bir etiketin konumu ve sayısı önemli olup doğrudan paylaşılmak istenen içeriğe işaret etmesi gerekmektedir: “ ‘X alışveriş sitesi- Türkiye’nin En Güvenilir Alışveriş Sitesi’ #alışveriş #xalışverişsitesi’ şeklinde bir etiketleme hem içerik tarayıcılarının hem de Google’in orijinal içeriği tespit etmesine yarayan botları tarafından içeriği üst sıralara daha kolay taşımaktadır. Ayrıca kimi sosyal medya siteleri, örneğin Twitter üç etiketten fazlasını spam olarak görebilmektedir.” 9 Etiketlerin asıl kullanım amacı içeriğin semantik bir düzen içinde gruplandırılarak sınıflan- dırmaya imkân tanımasıdır. Dolayısıyla gelecekte dilbilim alanının önemli bir dalı olarak ortaya çıkacağını belirtmek yanlış olmaz. 10 Etiketleme semantik bir düzen içinde gerçekleşir ancak kav- ram alanı sadece etiketlenen kavramı işaret etmez. Aynı zaman etiketlenen şeyin oluşturduğu imge, kavramın gerçekten etiketlenmesine sebep olur. Yapmış olduğumuz araştırmalarda ve vereceğimiz örneklerde görüleceği üzere bir kavramın veya kelimenin anlamı onun etiketlendiği içeriklerin toplumsal bellekte yeniden şekillenmesine sebep olmaktadır. Araştırmamıza örneklem 7  “İhbar Web”, http://ihbarweb.org.tr/ihbar.html , E.T. 23.11. 2017. 8  Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı 9  “Uğur Eskici, Hashtagin Seoya Etkisi ve Facebook Hashtaglerinin Geleceği”, https://www.ugureskici . com/notlarim-makalelerim/hashtagin-seoya-etkisi-ve-facebook-hashtaglerinin-gelecegi, E.T. 23.11.2017. 10 Günümüzde yapay zekâ çalışmalarında da anlamlı sözdizimsel örüntülerin sağlanması amacıyla “etiket- leme”nin kullanımı dikkat çekici bir çalışma alanıdır.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTgx