Türk Halk Edebiyatı

100 Dr. İlknur BAYRAK İŞCANOĞLU T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı Ak niyetten çıkkan söz, İyi niyetten çıkan söz, Adamdı marıtat. ( Şavk, 2002: 181). İnsanı memnun eder. Ak iyilet birok sınbayt Gerçek eninde sonunda ortaya çıkar. 3.3. Ak Bata “Hayır Duası” Kırgızlar dünyanın ve yaşamın dua ile ayakta kaldığına inanır. Kırgızlar “Camgır menen cer kögöröt, bata menen el kögöröt” (Yağmur ile yer yeşerir, dua ile halk ayakta kalır.) derler. Onlara göre dua önemlidir ve yaşı ne olursa olsun bir Kırgız dua aldığında çok sevinir. Kırgızların ak bata dedikleri bir alkış çeşidi bulunmaktadır. Ak sözünün anlamı hayır duası şeklinde tanım- lanabilir. Kırgızlar ak bata ile hayatın iyi olduğuna inanırlar. Kırgızlar ak batanın atadan kalma bir gelenek olduğuna inanırlar Atadan kalgan ak bata, Atadan kalan ak bata Ar adamga bap bata. Her insana yakışır dua Aramzaada buzuktu, Kirliyi bozuğu Arabızdan tap bata. Aramızdan bul bata Kadimden kalgan Ak bata, Kadimden kalan ak bata Kalıng curtka bap bata. Kalabalık halka yakışır dua Kara niet buzuktu, Kötü bozuk niyetliyi Kazıktay cerge kak bata ( Akmataliev, 2002: 380). Kazık gibi yere çak bata Kırgızlar yeni doğan çocuğa, yeni evlenen geline, göç esnasında, koyun sağarken, koyun keserken kısacası sosyal ve gündelik hayatın pek çok anında ak bata verirler. Bu ak batalar içeri- sinde beyaz rengin çeşitli anlamlarda geçtiği görülür. Örneğin yeni doğmuş bebeğe: Aksakalduu abışka bolgula , “Ak sakallı yaşlı ol” Ak saamayluu baybiçe bolgula ( Akmataliyev, 2002: 383). “Ak işlemeli baybiçe 4 ol” şeklinde ak bata verilirken, Yeni evlenen geline edilen bir ak bata da beyaz renk şu şekilde geçer: Aldındı bala bassın, Önünde çocuk yürüsün Artındı mal bassın. Arkanda hayvan yürüsün 4  İlk kadın eş.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTc2