Türk Halk Edebiyatı
432 Yrd. Doç. Dr. Dilek TÜRKYILMAZ T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı …. Eli elekli gelin Basma yelekli gelin Selam verdim almadı Katı yürekli gelin … (Burdur- Ahmet Yamacı, Muzaffer Sarısözen) Cemilemin gezdiği dağlar meşeli türküsünde de üstünde basma ayağında parlak pabuç- larla hayatta dolaşan güzel bir köy kızı anlatılır. ….. Cemile gız ne gezersin hayatta Basma fistan parlak da pabuç ayakta …. (Denizli Hüseyin Aktekin , Özay Gönlüm ) BAYRAMLIK Bir yıl içinde iki dini bayramda yeni, hiç olmazsa temiz kıyafet ve ayakkabı giymek top- lum hayatı içinde çok önem verilen bir durumdu. En mütevazı ailelerde bile bayram günlerinde giyilmesi için hazırlanan bu kıyafetlere bayramlık, bayramlık esvap vb adlar verilirdi. Konfeksiyo- nun olmadığı terzilerin bu işi yaptığı dönemde kumaş kestirmek ve bayramlıkları onlara diktirmek adettendi. Damdan dama ip gerdim türküsünde “ne kestirdin bayramlık” sözleriyle bu anlatılıyor. ……. Ağ yağlık gara yağlık Söyle diline sağlık Aziz bayramlar geldi Ne kestirdin bayramlık …… (Hatay- Sıdıka Şerbetçi, Muzaffer Sarısözen) ÇARIK Tuz ile terbiye edilerek gölgede kurutulmuş gönden yapılır, en makbul olanı manda gönünden yapılmış olanıdır. Türk köylüsünün en makbul ve en yaygın ayakkabısıdır. Yalın ayak asla giyilmez ve ayağa kalın yün çorap geçirilerek giyilir. Köylü olma sembollerinden biridir kül- türümüzde ve Gökte Uçan Teyyare türküsüne de şehirli olmak kravatlı olmak, köylü olmak ise
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTc2