Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Müziğin Önemi

125 YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE MÜZİĞİN ÖNEMİ Prof. Dr. Feyzan GÖHER VURAL 1 Giriş Yabancı dil öğretiminin tarihi boyunca, dilin nasıl öğretileceği önemli bir tartışma konusu olmuştur. Bu sebeple süreç boyunca birçok farklı yöntem geliştirilmiş ve kullanılmıştır. Yabancı dil öğretim yöntemleri, bir yabancı dili öğrenme, bilgi birikimini kazandırma aracı olmanın ötesin- de, öğretim çalışmalarında öğrenciyi daha yetkin bir öğrenen haline getirmenin yolunu gösterme çabasında olan sistemlerdir (Memiş ve Erdem 2013: 298). Yabancı dil öğretiminde var olan yön- temlerin çeşitliliği, dil öğretiminde hangi yöntemlerin daha etkili olduğu sorununu da beraberinde getirmektedir. Bir kişi üzerinde faydalı olabilecek bir yöntem, başka bir kişi üzerinde aynı ölçüde başarılı olmayabilir (Tarcan 2004: 6). Yabancı dil öğretiminde kullanılan yöntem, öğretimin ku- ramsal temellerini belirler. Bu sebeple kullanılan yöntemlerin temel prensiplerini, sınırlarını, kulla- nım şekil ve özelliklerini iyi bilmek önem taşır. Yabancı Dil Eğitiminde Kullanılan Başlıca Yöntemler Yabancı dil eğitiminde kullanılan sistemlerin sınırları, isimleri ya da çeşitleri değişiklik gös- terebilmekle birlikte, Avrupa Konseyi Modern Diller Bölümü’nce kabul edilen ve yaygın bir biçim- de kullanılan yabancı dil öğretim yöntemleri şunlardır (Memiş ve Erdem 2013: 299): Kural öğrenme ve karşılaştırmalı çalışmalar üzerinde duran Dilbilgisi ve Çeviri Yöntemi; dil bilgisi yöntemine tepki olarak doğan ve öğrenilen dil ile yaşam arasında bağlantı kuran Dolaysız Yöntem; yabancı dilin anadil gibi öğrenilmesini savunan Doğal Yöntem; 1930’larda Amerikan ordusunda uygulanan ve 1950’lerde okullarda yaygınlaşan, dinleme-anlama-konuşmaya büyük önem veren İşitsel - Dilsel Yöntem; dilin bir alışkanlık ürünü değil, yaratıcı bir süreç olduğunu 1 Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi - Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı - Müzikoloji Bölümü öğretim üyesi, müzikolog ve tarih bilimci. feyzan_goher@yahoo.com

RkJQdWJsaXNoZXIy NzM2ODUz