Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Müziğin Önemi

130 Prof. Dr. Feyzan GÖHER VURAL T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı Şarkılar Engellenmişlik Duygusunu Ortadan Kaldırır, Utangaç ve Sessiz Öğrencileri Derse Katar Müzikli eğitim, sosyal becerilerin gelişmesi açısından son derece önemlidir. Şarkı ile öğrenme, rahat ve endişesiz bir ortam sağlayarak, öğrencilerin öğrenmeye engel olan kaygı ve korku duygularından kurtulmalarını sağlamaktadır (Berk 2008: 45). Şarkıların olumlu psikolojik etkisi, yabancı dildeki kelimeler öğrenilirken hissedilebilen engellenmişlik duygusunun gerilimini ortada kaldırır; beğeni ve zevk duygusunu arttırır (Zengin ve Kurbanov, 2003: 202). Şarkılar, hayatı eğlenceli hale getirdiği gibi, dil öğrenimini de daha keyifli hale getirilebilmektedir (Brewer, 1995: 2). Şarkılar ayrıca, sessiz ve utangaç öğrencilere öğretmenleri ve diğer arkadaşları önün- de konuşma cesareti verir. Araştırmalar, şarkı yoluyla öğrenmenin öğrencilerin aktif katılımlarını arttırdığını ve sınıfa iletişimsel bir boyut kazandırdığını göstermektedir (Batdı ve Semerci, 2012: 127). Müzikle öğretim, sınıftaki kişilerin birbirleriyle olan ilişkilerini düzenler. Toplu olarak şarkı söylemenin, grup üyelerini kaynaştırdığı pek çok araştırma ile ortaya konmuştur. Kendisini daha rahat ve mutlu hisseden bireyin dil öğrenimi de daha iyi olacaktır. Şarkılar Derse İlgi ve Motivasyonu Arttırır Müzikli öğretim, ders içinde olumlu bir hava yaratır. Bu da kişinin öğrenme isteğini ve ve- rimi olumlu etkiler. Şarkılar, öğrencinin ilgisini, dikkatini, motivasyonunu bir noktada toplamak için son derece yararlı araçlardır. Nişancı (2013: 173-178), Kosova, Bosna-Hersek ve Irak’ta gerçek- leştirdiği çalışmalara dayanarak, Türkçe öğretirken karşılaşılan en büyük problemlerin başında, öğrencilerin ilgisizlikleri ve motivasyon eksikliklerinin geldiğini; dört ana beceriyi içinde barındıra- cak ve pratik imkânı sağlayacak şekilde hazırlanmış bir şarkı dersinin bu büyük probleme çare olabileceğini belirtmektedir. Şarkılar Sesletimi / Telaffuzu Geliştirir Yabancı dil öğretiminde müzik kullanımı, sadece kelimelerin öğretilmesini değil; doğru telaffuzu da beraberinde getirir. Bilmediği bir dilde, yabancı aksanı olmaksızın şarkı söyleyen şarkıcılar, bu konuda güzel birer örnektir. Müzikle birlikte söylenen kelimeler, hele de müzikal zekâsı yüksek kişilerde, ana dile oldukça yakın şekilde telaffuz edilmektedir. Şarkılar Konuşma Hızını Arttırır Dili duraksamadan, hızlı ve akıcı bir şekilde kullanmayı sağlayan şarkılar, bu sebeple dili geliştirme sürecini de hızlandırır (Hisar, 2006: 26). Şarkıların melodik ve ritmik yapısı, yabancı dil kullanan kişilerin hızlı ve akıcı konuşabilmelerine yardımcı olur. Şarkılar Çeşitli Öğrenme Basamaklarını Harekete Geçirir Bilimsel araştırmalara göre, öğrenmede aktif olan duyu organlarının sayısı arttıkça, öğrenmenin kalıcılığı da aynı oranda yükselmektedir. Müziğin yabancı dil öğretiminde kullanımı, öğrencinin öğreneceği dili işittiği, bizzat kullandığı bir araçtır. Şarkılar aynı anda söyleme/ko-

RkJQdWJsaXNoZXIy NzM2ODUz