TANITMA BÜLTEN 16

Ülkemizde yapılan bir araştırmaya göre 2500 civarında coğrafi işaretli ürün potansiyeli olduğu bizim ise bunun %10’undan biraz fazlasını coğrafi işaretli ürün statüsüne taşıyabildiğimiz saptanmıştır. Bu konuda son yıllarda artan çalışma ve farkındalığı Türk Patent Kurumu koordine etmektedir. Coğrafi işaretli ürünler; • Yerel çekicilikleri bünyesinde barındırır. • Kültürel miras olarak değerlendirilir. • Geleneksel değerleri ilgi odağı haline getirir. Yöresel ürünleri turistik bir değere dönüştürme potansiyeli taşımaktadırlar. Bu potansiyelin ortaya çıkarılması için coğrafi işaretlerin farkındalığı ve tanıtımına ilişkin stratejiler geliştirilmesi gerekir. Coğrafi işaretlerin bölgesel turizme katkılarını artırıcı politikalar, bölgedeki ekonomik faaliyetleri destekleyici yönde planlanarak hayata geçirilmelidir. Markalaşmaya dönük ve destekleyici politikaları esas alan pazarlama stratejileri benimsenerek destinasyon merkezi olma girişimlerinde gerekli altyapı yatırımları gerçekleştirmek rekabet gücü bağlamında belirleyici olmaktadır. Coğrafi işaretlerin özellikle kırsal turizm yoluyla bölgesel turizme önemli katkılar sağlayacağı öngörülmektedir. Coğrafi işaretlerin hem yöreyi hem de ürünü birlikte tanıtıyor olması bölgenin turizm potansiyelini ortaya çıkarmaktadır. Turistler artık demeyim peşinde koşmaktadır. Farklı kültürlerle kaynaşmak ve yerel etkinlikleri deneyimlemek üzerine odaklanmış değişen turizm talebinde coğrafi işaretler önemli bir turizm potansiyeline işaret etmektedir. Son zamanlarda tarım ile turizmin bir arada değerlendirilmesini içeren ekonomik anlayış, sektörler arası ilişkileri güçlendirirken coğrafi işaretler de tek bir üreticiyle sınırlı kalmayıp tüm üreticileri koruyarak ve tüketicilere standart kalitede ürünler sunarak bu ilişkileri güçlendirici rol oynamaktadır. Coğrafi işaretler özellikle kırsal turizm çerçevesinde gastronomi turizmi, eko turizm, kültür turizmi gibi turizm türleriyle birlikte kırsal alanlarda yeni fırsatlar doğurmaktadır. Bu alanda 27 Nisan 2018 tarihinde İstanbul’da METRO Marketler Grubu’nun bir alt kuruluşu olan ‘Gastronometro’ güzel bir etkinliğe ev sahipliği yaptı. Çalışmalarını Türk mutfağına ve değerlerine sahip çıkma vizyonuyla sürdüren kuruluş amacını; ‘bu ülkenin değerlerine sahip çıkmak demek, geçmişine olduğu kadar geleceğine de sahip çıkmak demek’ anlayışı ile globalleşmeyi kendi lehimize çevirip hikâyemizi dünyada ses getirecek noktaya taşımak olarak ifade etmektedir. “Turkey Home” ve “Gastronometro” arasında kurulan stratejik iş birliği ile iki marka, ülkemiz coğrafi işaretli ürünlerinin ve Türk mutfağının tanıtımı için protokol oluşturdular. Dünya Ticaret Örgütü araştırmalarına göre, dünyada 10 bin adet coğrafi işaret tescilli ürün bulunmaktadır. Sadece Türkiye’nin potansiyeli 2500 olup, şu anda coğrafi işaret tescilli ürün sayımız 337’dir. METRO Marketler Grubu; yerel ürünler konusunda üreticileri bilinçlendiriyor, tohum nasıl saklanır, nasıl doğru hasat yapılır gibi konularda eğitimler veriyor, kalite standartlarını yukarı taşıyarak bu alandaki farkındalığı artırmaya çalışıyor. COĞRAFİ İŞARETLİ ÜRÜNLER ZİRVESİ Turkey Home kampanyamız bünyesinde coğrafi işaretli ürünlerimizin tanıtımını yaparak yerel değerlerimizin geleceğe taşınmasına katkı sağlıyoruz. Farkındalığı artırma ve tanıtıma ilişkin stratejiler geliştirme gerekliliği Markalaşma Destinasyon Yerel çekicilikleri barındırma Kültürel miras özelliği Geleneksel değerleri ilgi odağı haline getirme Yöresel ürünleri turistik ürüne dönüştürme Coğrafi İşaretli Ürünler

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU2NTE2