Koco Oyunu - 2 - Artvin
Oyun
Mile oyununda olduğu gibi bir takım oyunudur ve genelde iki takım halinde oynanır. Takımlar ve kaleye geçip oyunu başlatma kuralı da aynıdır. Koco oyunu da bir çeşit “Çelik-Çomak” oyunudur. Bura da çelik, koco, çomak da değnektir. Oyun gereçlerinden değnek milede olduğu gibi değnektir, koco ise mileye göre biraz değişiktir. Malzemesi sağlam ağaçtan olup, boyu mileye göre daha kısa, kalınlığı ise daha fazladır. Genelde iki takım halinde 4 veya 6 kişi ile oynanan bir erkek çocuk oyunudur.
Mile oyununda olduğu gibi düz bir alanda oynanır. Alan daha küçük olabilir. Kale de milede olduğu gibi aynıdır. Oyunun başlaması, gelişmesi ve bitişi aşağıdaki şekildedir:
- Oyunun Başlaması: Kaleye geçme şansını elde eden A takımından A1 elemanı, kaleden oyun alanı yönünde 5 veya 6 adım uzaklığa kocoyu yere dikey olarak yerleştirir. Diğer elemanlar sırasını beklerken, B takımı son elemanı B2 sahada yerini alır (Oyunun 4 kişi ile oynandığı varsayımı ile). Kaledeki A1 elemanı bir ayağı önde diğeri kaleye değecek şekilde öne doğru eğilir, ortasından yere paralel tuttuğu değneğini ileriye diktiği kocoya vurarak uzaklara göndermek için fırlatır. Değneğin kocoya değmesi ve onu devirmesi gerekir, aksi halde kaledeki eleman yanar, yerine sıradaki oyuncu geçer. Kaledeki elemanın kocoya vurup uzaklara gönderince koşar değneğini alır ve kalesine giderek kaleyi korur. Sahadaki eleman hareketli kocoyu kaleye doğru vurur, kaledeki karşı koyar. Koco hareketsiz kalınca B takımı elemanı kocoyu eline alır ve kaleyi vurmak veya bir değnek boyu kale önünde durdurmak için kaleye gönderir. Kaledeki kişi havada veya yerde hareketli olduğunda kocoyu kalesinden uzaklaştırmaya çalışır. Koco durduğunda kaleden bir değnek boyunda az uzaklıkta ise kaledeki oyuncu yanar, aksi halde kaledeki oyuncu kocoyu alır ve yerinde dikey olarak tespit ettikten sonra oyunu tekrar başlatmak için kalesine gider.
- Oyunun Gelişmesi: A1 elemanı, dikili kocoyu deviremezse, rakibin koco ile kaleyi vurması veya bir değnek boyundan kaleye daha yakın durdurması halleri ile sobelenmesi sonucu yanar ve kaleyi sıradaki oyuncuya terk eder. Sobelenme; sahadaki oyuncunun, kaledeki oyuncuyu kocoyu uzaklaştırırken değneğini vücuduna dokundurmasına denir. Bu bakımdan kaledeki oyuncu kalesine atılan kocoyu uzaklaştırdığında sobelenmemek için rakipten uzak durur, sahadaki eleman ise tersini yapar ve koşuşma mücadelesi bu minval üzerinde devam eder. Yukarıdaki yanma şartlarının biri gerçekleşirse kaledeki oyuncu yerini A2 elemanına terk eder. Oyun aynı şekilde devam eder. A2 elemanının da bir şekilde yanması ile diğer B takımının B1 elemanı kaleye geçer, aynı kurallar ile oyun devam eder. B1 elemanı da bir şekilde yandığında B2 elemanı kaleye geçer. Sahadaki eleman kaledeki elemanı yakınca, kendisi sahadan kurtulur, A1 elemanı sahayı takım arkadaşı A2 elemanına verir. Oyunda önemli olan, sahadaki elemanı fazla koşturarak yormaktır. Buna “Gezdirme” denir.
- Oyunun Bitişi: Oyuna belli bir süre içinde oynanır. Ancak çok gezen ve yorulan oyuncuların oyunu terk etmeleri veya oyuncuların oyunbozanlık yapması halinde oyun sona erer. Genelde bu oyunda mile oyununda olduğu gibi bir ödüllendirme yoktur. Çok gezdirilenler mağlup, kalede çok zaman kalanlar galip sayılırlar.
Görüntülenme Sayısı :
1402
Eklenme Tarihi :
28 Şubat 2013 Perşembe
Güncellenme Tarihi :
30 Aralık 2021 Perşembe