Nizamoğlu Konağı - Yozgat
Nizamoğlu Konağı
Görsel Sahibi: İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü
Nizamoğlu Konağı
Görsel Sahibi: İl Kültür ve Turizm Müdürlüğ
Kimlik
Adı |
Nizamoğlu Konağı |
Envanter No |
- |
Harita No |
- |
Mah. Köy - Mevkii |
İstanbulluoğlu Mah. |
Adres |
İstanbulluoğlu Mahallesi, Müze Cad. No:19 - Merkez/YOZGAT |
Pafta |
42 |
Ada |
591 |
Parsel |
7 |
Koruma Durumu
Koruma Derecesi - Anıtsal |
1 |
Koruma Derecesi - Çevresel |
0 |
Koruma Derecesi - Aykırı |
0 |
Bugünkü Sahibi |
0 |
Bakımından Sorumlu Olması Gereken Kuruluş |
Kültür ve Turizm Bakanlığı |
Diğer Özellikler
Yaptıran |
- |
Yapım Tarihi |
1871 |
Yapan |
- |
Kültür Dönemi |
Osmanlı |
Kitabe |
- |
Vakfiye |
- |
Genel Tanım |
Geniş bir bahçe içerisinde yer alan yapı zemin+bir kattan oluşur. |
Kullanım Durumu
Koruma Durumu |
A |
Taşıyıcı Yapı |
A |
Üst Yapı |
A |
Dış Yapı |
A |
Süsleme Elemanları |
A |
Rutubet |
A |
Ayrıntılı Tanımı
Yapılan Onarımlar |
1984 yılında restorasyon, 2000 yılında çatı aktarımı yapılmıştır.
|
Ayrıntılı Tanımı |
Yapı 1871’den önce yapılmış olmalıdır. Bugün müze olarak kullanılan yapı kırma çatılı, iki katlı, meyilli bir zemine oturan, doğu yüzü sokağa bakan, etrafı ufak bir bahçeyle çevrili bir konuttur. Zemin kat “U” planlı sofa etrafında sıralanan depo ve servis odalarından oluşur. “U”nun yatay kolu kareye yakın dikdörtgen şeklindedir. Kuzeyde eksende bahçeye çıkış kapısı ile doğu ve batıda; güney-kuzey doğrultusunda dikdörtgen planlı düz tavanlı odalar yer alır. Girişin tam karşısında ise yine aynı doğrultuda bir kiler bulunmaktadır. “U”nun dikey kolları üzerinde ise ikişer oda bulunmaktadır. Bu odaların arasında dikdörtgen koridorlar görülür. Bu koridorların batı kanattakine üst kata çıkış merdiveni yerleştirilmiştir. Merdivenin kuzeyindeki oda fırını olan mutfak şeklinde kullanılmaktadır. Üst kat alt katın tekrarı gibidir. Farklı yanı odalar daha büyük ve süslü, sofanın geniş ve eyvanlı olmasıdır. Bir sofa etrafına “U” şeklinde odalar sıralanmıştır. Sofanın güneyinde önü balkonlu bir eyvan bulunmaktadır. Odaların ön kısmını, sofa zemininden 1m. kadar yüksek bir galeri çevreler. Galerilerin ön kısmı birbirlerine bağdadi kemerlerle bağlanmış 10 ince ağaç sütun ve araları parmaklarla örülmüştür. Sofaya kuzey cephe ekseninde yer alan yuvarlak kemerli bir kapıdan girilmektedir. Eyvanın iki yanındaki güneydoğu ve güneybatı köşe odaları özenle süslenmiştir. Bunlar gerek ahşap işçiliğinin, gerekse geç devir duvar resimlerinin çok değişik birer örneğini sunar. Bu odaların tavanları oyma, çakma, kafes oyma ve aplike tekniği ile yapılmış süslemelerle kaplıdır. Göbek kompozisyonu ortasında baş aşağıya sarkan çeşitli kıvrım ve çiçeklerden oluşan ajurlu bir sarkıt süsleme vardır. Bu sarkıtın dışa doğru güneş ışını gibi, kıvrımlı dal ve çiçeklerden oluşan uzantılar çıkar. Motifler aplike tekniği ile yapılmıştır. Giriş kapısının yanında yüklükler bulunur. Tavanın iç bükey kuşağında figürlü manzaralar gözükür. Kuru fresko tekniği ile yapılan bu resimler çok renkli bir anlayışla ele alınmıştır. Konu zenginliği göze çarpar. |
Su |
VAR |
Elektrik |
VAR |
Isıtma |
VAR |
Orjinal Kullanım |
Konut |
Bugünkü Kullanımı |
Müze |
Önerilen Kullanım |
Müze |
Tescil Kararı |
G.M.E.E.A.Y.K.18.10.1975 /8678 Sayılı kararı. |
Yayın Dizini |
ACUN, Hakkı, Bozok Sancağında Türk Mimarisi, TTK, Ankara, 2005. |
Ekler |
|
Revizyon |
K.K.T.V.K.B.K 31.07.2007/874 |
Görüntülenme Sayısı :
1884
Eklenme Tarihi :
01 Aralık 2015 Salı
Güncellenme Tarihi :
06 Şubat 2017 Pazartesi