Ayrıntılı Tanımı |
Kareye yakın dikdörtgen planlı, su basman kotuna kadar devşirme malzeme üzeri
kagir yapının kırma çatısı Marsilya tipi kiremit kaplı olup geniş ahşap saçaklıdır. Yapıya giriş batı cephesinden
sağlanmaktadır. Dikdörtgen formdaki pencereleri alüminyum ile yenilenmiştir. Kare planlı ibadet mekanı ahşap
düz tavan arası kare kasetli geometrik bezemeli olup, 4 adet ahşap direk ile taşınmaktadır. Kuzeybatı köşesine
yerleştirilmiş olan minaresi, cami içinden başlayıp, ahşap kırma çatı içinden çıkmaktadır. Minarenin görünen
petek kısmı silindirik olup, dışa taşkın basit konik külahlıdır. Yapının temel seviyesindeki alt kısmı,devşirme
malzemeyle karışık,harçla tutturulmuş taştan,bunun üzeride kerpiçten inşa edilmiştir. Kerpiç kısmın yüzeyi günümüzde
kireç harçla sıvalıdır. Caminin üzeri kırma kiremit çatıyla örtülüdür. Tek giriş kuzey yüzün ortasından,çift
kanatlı eski ahşap kapıyla. Kapının dış yüzünün batı yanından merdivenlerle mahfile ulaşılır. Kapıdan ana mekana
girildiğinde,girişin üzerinde ahşap mahfil bulunur. Ana mekanda ,ortada 4 ahşap sütunun taşıdığı düz ahşap tavan
vardır. Tavanın ,sütunların ortasındaki kısmı,çevresine göre daha yükseltilerek ve farklı renklerde boyanarak vurgulanmış.
Çevredeki kısım düz krem renk boyanırken,burada balık sırtı biçimli çakılmış çıtaların içi pembe-mavi
dönüşümlü boyanmış. Sütunların gövdeleri krem rengi duvar kağıtlarıyla kaplanmış. Aşağıdan yukarıya incelerek
çıkan sütunların üstünde dar ve köşeli sade başlıklar yapılmış. Bu başlıklarla tavan arasına da üçgen,ahşap
destekler konmuş. İç mekan,tek kat ancak yüksek pencerelerle aydınlatılmış. Farklı olarak mihrap üstünde
küçük bir pencere açılmıştır. Pencereler dikdörtgen biçimli,üstte kemer formlu ve dış çevreleri ahşap çıtalarla
çerçevelenmiş. Pencerelerin üst kısmına,duvar yüzeyine,kalem işi stilize bitki motifleri işlenmiş. Enine uzayan bu
motiflerde kahverengi,yeşil,kırmızı ve mavi renkler kullanılmış. Bu desen Devlethan camiinde,tavandan duvarlara
geçişteki eğimli bölümlerde bulunanlarla genel şekil olarak benzerlik gösterir. Leblebiciler camiinde,kubbe
içindeki bezemelerle de,ortada,içinde çiçekler bulunan alçak bir vazo etrafından çıkan yuvarlak uçlu sürgünler
olan temasıyla benzerlik gösterir. Pencerelerin arasında,üst kısımlarda,(güney duvarda 4,batı duvarda 2,doğu
duvarda 2) toplam 8 adet Arapça yazıt vardır. Yazıtlar,büyük boyutlu,mavi renk yuvarlak çerçeve içinde,beyaz
zemine siyah harflerle yazılmış. Yazıtlardan mihrap üst yanlarında olanlarda şöyle yazar; Mihrabın batı yanında
: Allah Mihrabın doğu yanında : Muhammet Güney yüzün ortasında bulunan mihrap sade bir yapıya sahip. Dışta
dikdörtgen,profilli,kahve rengi boyalı çerçeve;içte, yarım yuvarlak sütun söveleri üzerinde sade yapılı kemerden
ibaret. Güney yüzün batı köşesinde ve batı duvara paralel uzanan minber ahşaptan yapılmış. Üzeri farklı renklerde
boyanmış. Caminin iki minaresi vardır. Eski ve ahşap olan,caminin kuzeybatı köşesinde,minyatür bir görünümde
yükselir. Çatıdan yukarıda görünen bölümü saç kaplamadır. Bu minareye,mahfilin kuzeybatı köşesinden girilir.
Diğer minare,binadan ayrı,kuzeydoğu köşede taş malzemeyle,1997’de yapılmıştır. İki şerefeye sahip minare,kare
bir kaide üzerinde,kabartma burma bezemeli,silindir gövdeyle yükselir. Caminin kuzey ve doğusu avlu olarak
kullanılır. Doğudaki avluda,minarenin güney yanında,abdest almak için çeşmelerin olduğu bir kısmı da mevcuttur.
Bahsedilmesi gereken bir konuda,caminin giriş kapısının,dışta,kemerli yüksek ve içe doğru ,duvarın kalınlığı
boyunca daralması. Bu yapı girişin vurgulandığını gösteriyor. Çift kanatlı kapının da üzeri kemerli bir pencere ile
bitirilmiş. Kapının her kanadı altlı-üstlü ikişer panoya bölünmüş. Bunların çevrelerinde sade bir oyma işçiliği var.
Ayrıca iki kanatta birer adet olan demir kapı halkaları da zarif yapısıyla dikkat çekmektedir. |