TAŞKINPAŞA CAMİİ - Nevşehir
Kimlik
Adı |
TAŞKINPAŞA CAMİİ |
Envanter No |
- |
Harita No |
- |
Mah. Köy - Mevkii |
|
Adres |
ÜRGÜP / NEVŞEHİR |
Pafta |
|
Ada |
|
Parsel |
|
Koruma Durumu
Koruma Derecesi - Anıtsal |
1 |
Koruma Derecesi - Çevresel |
|
Koruma Derecesi - Aykırı |
|
Bugünkü Sahibi |
|
Bakımından Sorumlu Olması Gereken Kuruluş |
Vakıflar Genel Müdürlüğü |
Diğer Özellikler
Yaptıran |
|
Yapım Tarihi |
XIV. Yüzyıl ortaları. (Karamanoğulları) |
Yapan |
|
Kültür Dönemi |
Selçuklu |
Kitabe |
|
Vakfiye |
|
Genel Tanım |
Ürgüp’ e bağlı Taşkınpaşa Köyünün Merkezinde yer almaktadır. |
Kullanım Durumu
Koruma Durumu |
|
Taşıyıcı Yapı |
|
Üst Yapı |
|
Dış Yapı |
|
Süsleme Elemanları |
|
Rutubet |
|
Ayrıntılı Tanımı
Yapılan Onarımlar |
- |
Ayrıntılı Tanımı |
Ürgüp’ e bağlı Taşkınpaşa Köyünün Merkezinde yer alan külliye;camii, medrese ve iki türbeden oluşmaktadır. Caminin portalinde yer alan kitabesi bugün yerinde olmadığından dolayı kesin tarihi belli olmayan camii; avlusunda bulunan 743 / 1342 ve 756 / 1355 tarihlerini veren iki türbe kitabesine dayanarak XIV. yüzyılın ortalarında yapıldığı kabul edilen bir Karamanoğlu yapısıdır. Yöresel düzgün kesme taşla inşa edilmiş, kuzey güney doğrultusunda uzanan yapı dikdörtgen biçimli bir avlu içerisinde yer almaktadır. Avlusunda iki türbenin bulunduğu camii kapalı ve açık olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Girişinin bugün beyaz badana ile boyanarak çirkinleştirilen, geometrik bezemeli şeritlerle çevrelenmiş portal ile sağlandığı kapalı bölüm; mihrap duvarına dikey iki sıra üçer sütun üzerine, kuzey-güney doğrultusunda atılan kemerlerle mihraba dikey iki sahna ayrılmıştır. Her üç sahının doğrultularıyla aynı yönde uzanan üç takviye kemeri ile desteklenmiş sivri tonoz örtülü olmasına karşın, mihrap önü birimi pandantif geçişli kubbe ile örtülmüştür. Üzeri düz toprak damlı caminin kuzey cephe yaklaşık ekseninde yer alan portali döneminin tüm özelliğini yansıtan zengin taş işçiliğinin çok güzel bir örneğedir. Bunun yanı sıra döneminin ahşap işçiliğini yansıtması açısından oldukça önemli olan kündekari tekniğinin uygulandığı mihrap ve minberi 1940 yılında Ankara Etnografya Müzesine taşınmıştır. Caminin kuzey batısına bitiştirilmiş yaklaşık kare planlı, mescit olarak kullanılan açık bölüm doğu-batı doğrultusunda yerleştirilen iki paya üzerine atılan iki kemer ile mihraba paralel iki sahna ayrılmıştır. Doğudan kemerlerle dışarı açılan bu birim yönelişi doğrultusunda sivri tonoz örtülüdür. Mescidin kuzeydoğu köşesine dört sütunla biçimlenen baldaken tarzda yapının orijinal minaresi yerleştirilmiştir. Caminin doğu cephesinde üst seviyede aslan başlı iki çörten bulunmaktadır. |
Su |
YOK |
Elektrik |
YOK |
Isıtma |
YOK |
Orjinal Kullanım |
|
Bugünkü Kullanımı |
|
Önerilen Kullanım |
|
Tescil Kararı |
K.K.T.V.K.K. 20.03.1993-1404 |
Yayın Dizini |
ASLANAPA, Oktay; Karaman Devri Sanatı, İstanbul 1950 |
Ekler |
|
Revizyon |
|
Görüntülenme Sayısı :
5155
Eklenme Tarihi :
08 Şubat 2013 Cuma
Güncellenme Tarihi :
08 Şubat 2013 Cuma