­ ULU CAMİİ VE DARÜŞŞİFA | Kültür Portalı

Kültür Envanteri Anıt

ULU CAMİİ VE DARÜŞŞİFA - Sivas

Kimlik
Adı ULU CAMİİ VE DARÜŞŞİFA
Envanter No 58.0.1.1.0/1
Harita No 28M-IIIa
Mah. Köy - Mevkii Kale Mahallesi
Adres DİVRİĞİ
Pafta 28M IIIa
Ada 158
Parsel 2
Koruma Durumu
Koruma Derecesi - Anıtsal 1
Koruma Derecesi - Çevresel
Koruma Derecesi - Aykırı
Bugünkü Sahibi
Bakımından Sorumlu Olması Gereken Kuruluş Vakıflar Genel Müdürlüğü
Diğer Özellikler
Yaptıran Camii: Süleyman Şah İbn Süleyman Şah
Yapım Tarihi 626 (1228–1229)
Yapan Ahlatlı Hürrem Şah
Kültür Dönemi
Kitabe Tarih ve isim verenler: 4 Usta imzaları: 4
Vakfiye Tarih ve isim verenler: 4 Usta imzaları: 4
Genel Tanım Camii ile ona bitişik Darüşşifa ve bir türbeden oluşan, dikdörtgen planlı yapı kütlesi, Kale’nin güney-batı kesiminde yapay bir düzlükte inşa edilmiştir.
Kullanım Durumu
Koruma Durumu
Taşıyıcı Yapı
Üst Yapı
Dış Yapı
Süsleme Elemanları
Rutubet
Ayrıntılı Tanımı
Yapılan Onarımlar İkinci Dünya Savaşı başlamadan önce caminin uzun süre onarımı sürmüştür. 1950’den sonra da aralıklı olarak devam etmiştir. Günümüzde de devam etmektedir
Ayrıntılı Tanımı Camii planlı, kıble duvarına dikey uzanan ortadaki geniş, iki yanında daha dar ikişer nef olmak üzere beş neflidir. Nefler beşer bölümlü olup, mihrap önü kubbesi vardır. Çok düşlü ve gösterişli orijinal tonozların yanında içten çok fazla belirtilmeyen, on dilimli tromplu kubbe dıştan kümbet biçiminde, kıvrımlı pramit çatı ile örtülerek tüm yapıya hakim olmuştur. Mihrap kabartmalı olarak çok kuvvetle belirtilmiştir. Mihrabın sağında abanoz ağacından şahane minber bulunmaktadır. Tiflisli Ahmet ustanın şaheseridir. Caminin aksine şifahane abidesi olmakla beraber, oldukça sakin, sade ve sürükleyici bir mekân etkisi vardır. Kubbeli medreseler grubuna giren şifahane, ortadan dört sütun üzerine üç paralel tonozla örtülü geniş orta mekan ve biri girişte olmak üzere değişik yıldız tonozlarıyla örtülü dört eyvandan oluşmuştur. Ortası bir fenerle açılmış olan orta mekan, yanlara ve köşelere doğru hafif dolgulu beşik tonozlu revanklarla bağlanmıştır. Sekizgen sütunların gövdeleri ise geometrik, zigzaklı motiflerle tamamen işlenmiş, başlıklarla aynı süslemelerle belirsiz halde bırakılmıştır. Güney tarafta tonoz ve ayaklar üzerine bir asma kat çıkmakta bunun pencereleri orta mekanla açılmaktadır. Camiye bitişik olan kuzey yanı tek pencereli orta mekanla açılmaktadır. Camiye bitişik olan kuzey yanı tek katlı olarak tonuzlu iki oda ile kuzeydoğu köşesinde dörtgen planlı ve kubbe ile örtülü türbeden oluşur. Külliyenin yalnız batı cephesinde, portallerin iki tarafında simetrik olarak gelişi güzel açılmış dört köşe küçük pencereler vardır. Genellikle her biri aynı özellikte portallerin kuzeyindeki Barok, batıdaki tekstil, doğu cephesi Selçuklu, Darüşşifa portalinde Gotik olarak nitelendirilmiştir.
Su YOK
Elektrik YOK
Isıtma YOK
Orjinal Kullanım Cami
Bugünkü Kullanımı Cami
Önerilen Kullanım
Tescil Kararı 10.06.1989-435
Yayın Dizini Oktay Aslanapa, Türk Sanatı II, İstanbul, 1973-Necdet Sakaoğlu, Türk Anadolu Mengücek Oğulları, İsta
Ekler
Revizyon

Konum Bilgileri

Görüntülenme Sayısı : 2022    Eklenme Tarihi : 01 Mart 2013 Cuma    Güncellenme Tarihi : 05 Haziran 2014 Perşembe